Nu slopas de skriftliga omdömena. Vad tycker du om det?
– Det är positivt. Jag ser det som att det betyder slutet på en skolpolitik som enbart ser ordningsproblem som en störning istället för pedagogiska problem.
Varför väckte omdömena en så stark reaktion då de infördes?
– Det som gjorde många frustrerade var att man mötte problemen som fanns i skolan med ordningsomdömen istället för förstärkta resurser och fler lärare. Det gjorde många besvikna på politikerna och man kände: Är detta allt ni kan åstadkomma?
Blir det någon skillnad på klimatet på gymnasierna nu?
– Jag tror inte det. Precis som jag inte trodde att det skulle göra någon skillnad när de infördes.
Vad gör du när du lämnat Bäckäng?
– Jag studerar på journalisthögskolan i Stockholm. Men jag har precis träffat de jag gick med på Bäckäng för att intervjua dem. Jag håller på att sammanställa en bok om det vi och andra elever gjorde för att påverka, en slags handbok i motstånd.