Läsarnas frågor och kommunens svar
Guest
Många cyklister föredrar ganska hög fart. Måste de cykla på gångbanan vid påbud? I så fall tycker jag att cykelbanan tydligt måste avskiljas från gångbanan. Inte bara med en linje utan rent fysiskt så inte barn och andra ouppmärksamma inte hamnar i en livshotandeexempel på dålig funktion är Döbelnsgatan där många cyklar och går.
Svar: Första frågan om delbar yta. Självklart skall det vara delat, men i många fall kan det vara svårt i befintlig miljö.
Moleman
Största problemet är att cykelstråken är otydliga, de går kors och tvärs och tar slut abrupt. Ett skräckexempel är nya korsningen vid gamla Trägårn (som är en katastrof på många sätt), cykelbana och gångbana korsar varandra tre-fyra gånger på bara några tiotal meter. De flesta gångare vet inte ens om att det är cykelbana. Det går inte att ta sig fram snabbt och säkert med cykel, därför får vi cyklister hitta på egna regler. Kolla på Köpenhamn, där är cyklar på en egen nivåskild bana mellan gångare och bilister och det finns regler för hur man ska bete sig i korsningar.
Svar: När det gäller tydligheten finns det ganska mycket kvar att göra, de symboler vi målade i år är större än innan. Och självklart skall vi arbeta med dessa frågor, en del är på äldre områden som vi får ta till oss och projektera om.
Åker Bil
Vad är det egentligen som gäller för när cyklister ska korsa en bilväg, vem har företräde? Känns som en osäkerhet där, vilket blir farligt.
Svar: Ja, det är inte lätt för cyklisten att kunna vet vad som gäller för Trafikverkets regler är inte glasklara, dock har det varit en enmansutredning på regeringsnivå om cykel och cykelregler denna släpptes den 1/11 och handlar mycket om att cyklisterna skall få företräde.
Robert
De största problemen som jag upplever när jag cyklar till jobbet är dåliga markeringar för cykelbanor. Vid Sven-Erikssonskolan kliver bussresenärer av bussen rakt mot cykelbanan, vilket orsakar trängsel och incidenter. Här är sedan korsningen väldigt konstig för cyklister som skall ner förbi Röda Kvarn. Vi har sedan övergångsstället vid Särlaskolan som ibland passeras med livet som insats, bilarna kommer i hög fart genom en kurva som gör det svårt att söka kontakt med bilisterna. Farthinder här skulle göra situationen lättare för både cyklister och fotgängare.
Svar: Hela området runt stationen och resecentrum måste ses över snarast i sin helhet.
Sofia
Cyklar mycket och har flera ställen som blir problematiska. Tex när man kommer på Trandögatan och vill svänga vänster och sen höger in på Gässlösavägen. Alltid förvirrande! Ska jag glida ut på bilvägen och köra vänster, eller ta övergångsstället? Det sistnämnda får man väl inte!? Klurigt är också när cykelbanor bara tar slut tex på Yxhammarsgatan upp mot sturegatan vid Duvan. Då är det ett glapp innan man kan komma på cykelvägen igen. Och man hamnar väldigt konstigt!!
Svar: Självklart skall det vara tydligt och det är bra att vi får in synpunkter från er vana cyklister, och detta måste vi titta på.
Robert
Jättekul att det kommer satsas mer mot cyklister. Något som kan bli mycket bättre är markeringarna om vad som är cykel- resp gångbana. Ofta har man fotgängare som går på cykelbanan som man får ropa till för att få deras uppmärksamhet. Det räcker inte med olika sorters sten för att skilja cykel- och gångbana, tydliga cykel- och gångsymboler borde målas på marken för att informera om uppdelningen ex. i varje korsning.
Svar: Självklart skall vi måla mer symboler och det kommer under 2013.
Marie
För drygt ett år sedan var det ett reportage i BT där jag och min hund var med på bild. Det handlade om den dåliga cykel- och gångförbindelsen mellan Sjömarken och Sandared. På bilden fick jag huka mig under vägskylten för att kunna gå på en mycket smal stig utanför räcket för att överhuvudtaget känna mig säker. I reportaget sas det att kommunen skulle påbörja cykelväg under hösten 2011 eller våren 2012. Vi kryper fortfarande under skylten. Inte tillstymmelse till cykelväg!!!!
Svar: Jag det är tråkigt men det är Trafikverkets väg och Borås stad avsatte medel dec 2008 och snart har vi spaden i jorden på sträckan till Målsryd, del aktuella sträckan mellan Sjömarken Och Sandared var arbetsplanen klar men har överklagats, och förseningarna är också Trafikverkets ansvar.
Guest
På många ställen upplever jag Borås, som en farlig cykelstad. Förbi City vid Knalleland. De flesta bilisterna har enbart koll på trafiken i rondellen. Västerlånggatan, där tar de flesta gångtrafikanter ingen hänsyn. Alltid lika spännande, när man ringer på klockan! Hoppar folk till höger eller vänster?
Svar: Vid ICA city skall vi i samarbete med Trafikverket testa ljusmarkeringar som lyser upp när cyklister kommer, det blir det första i landet att testa denna teknik, Västerlånggatan skall byggas om inom kort, Projektering skall påbörjas under vintern.
Erik
Visserligen gör väl en expanderande Högskola (framtida universitet?) mycket för att öka cykelanvändandet, men är det ändå så troligt att Borås kan bli en cykelvänlig stad, hur mycket cykelbanor man än bygger? Jag menar... Topografin kan man väl inte göra så mycket åt? Eller tänker man sig ett plattare Borås i framtiden? :)
Svar: När det gäller att det är kuperat så utvecklas också cyklar att det är lättare cykla även om det är kuperat. Av alla nya cyklar som säljs i hela Tyskland är i dag 80 procent elcyklar och då är lite backar inga bekymmer.
Axelina
Fler och bättre cykelbanor med rödljus för cyklister! Så dom har det i Göteborg tycker jag ni ska sträva efter.
Svar: Trafikljus vill jag helst slippa utan det skall vara cyklisterna som har företräde ändå på ett bra sätt.
Henrik
Jag bor i Brämhult och cyklar ofta till jobbet på Sandlid. Den sträckan består till stora delar av cykelbanor vilket är toppen. Jag har dock några funderingar. 1 Om jag tar vägen upp Åsbogatan så finns ingen bra övergång över Kungsleden. Finns det några planer på att länka samman det bättre där? 2 Ofta tar jag Yxahammarsgatan och sen bort Magasinsgatan. Vid Nybron försvinner cykelbanan ut i tomma intet och sen kommer vad jag tror är en nybyggd cykelbana på magasinsgatan. Finns ingen som helst skyltning och sammanlänknigen är inte bra. Likadant om man kommer förbi Särlaskolan in mot stan och skall ta Magasinsgatan bort. Undermålig skyltning om det nu är en cykelbana på Magasinsgatan? Såg en kommentar i tidningen att Magasinsgatan är smal och det är den ju om man cyklar på bildelen. Överlag så känns det som det finns många ställen där man "slängt upp" en cykelbanestump men helhetstänket saknas. Kommer detta bli bättre och finns det några skisser på hur kommunen tänker?
Svar: På de platser du tar upp finns planer och delvis klara ritningar så vi jobbar på att sy ihop det.