unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Laddad mc-mässa i Göteborg

Framtiden är här, eller den har i alla fall kommit en bit på väg. Allt fler motorcyklar på mässan i Göteborg är laddbara och går på el. För två år sedan fanns det bara någon enstaka el-hoj på mc-mässan, i år är det flera montrar som endast skyltar med el-fordon.
Tore Alexandersson, själv tävlingsförare en gång i tiden, visade Jennie Bjerger finesserna på en Ducati Monster 797.
Tore Alexandersson, själv tävlingsförare en gång i tiden, visade Jennie Bjerger finesserna på en Ducati Monster 797.
Foto: Håkan Rosenqvist

För några år sedan fick man leta efter elfordonen på mc-mässan i Göteborg. I år syns de på flera ställen. Företaget Köpenscooter.nu hade en monter som i storlek matchade flera av de större mc-tillverkarnas utställningsmontrar.

– Jag är lite nörd på det här och köpte min första elmoped redan 2006. Jag tycker att elmotor lämpar sig väldigt bra för moped eller mc, i synnerhet om man ska ha den som ett pendlingsfordon, säger Mikael Klingberg som är både företagets vd och grundare.

quote
Det ska låta, det ska synas och man ska ha olja på fingrarna.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Maria Nordqvist, politisk sekreterare på SMC.
Maria Nordqvist, politisk sekreterare på SMC.
Foto: Håkan Rosenqvist

En av tungviktarna i mc-världen, amerikanska Harley-Davidson, var en av få större tillverkare av motorcyklar som faktiskt hade en el-hoj att visa upp. Övriga, kända tillverkare, har inte riktigt kommit ur startblocken ännu när det gäller elektriska motorcyklar. Många är på gång, men har inga fordon i produktion ännu.

Maria Nordqvist är politisk sekreterare på organisationen SMC, Sveriges Motorcyklister, och hon tror att utvecklingen delvis har hämmats av att mc-folket inte nappat på idén ännu.

– Motorcyklister är ena riktiga bakåtsträvare. Det ska låta, det ska synas och man ska ha olja på fingrarna. Jag är själv riktigt oldschool när det gäller teknik, men alla som provat på och köra en el-hoj blir ju frälsta. Jag har själv provat och det var väldigt kul, säger hon.

Gert Thell på E-MC Sweden importerar italienska Energica, en värstinghoj som drivs med el. ”All effekt omedelbart och hela tiden, sen att man kan ladda sitt fordon hemma istället för att åka till macken tanka tror jag är två faktorer som talar för att elmotorcykeln är framtiden”, säger han.
Gert Thell på E-MC Sweden importerar italienska Energica, en värstinghoj som drivs med el. ”All effekt omedelbart och hela tiden, sen att man kan ladda sitt fordon hemma istället för att åka till macken tanka tror jag är två faktorer som talar för att elmotorcykeln är framtiden”, säger han.
Foto: Håkan Rosenqvist

Så kallad räckviddsångest är en annan del som Maria Nordqvist tror skrämmer bort en del motorcyklister från el-alternativet och som hittills hämmat utvecklingen.

– Ska man åka kortare sträckor, låt oss säga upp emot tio mil på en dag, då fungerar det ju bra att köra på el, men jag som gillar att åka långt har svårt att tänka mig en el-motorcykel. Löser man bara räckvidden så tror jag fler kommer välja att köra på el, säger hon.

Nordqvist tror också att det är en generationsfråga.

– Titta på alla som är i Greta Thunbergs ålder, de är inte som oss och vill inte ha olja på fingrarna. Det kommer att se annorlunda ut när de har växt upp tror jag, säger hon.

Amerikanska elmotorcykeltillverkaren Zero är lite av en pionjär på området och var genom importören Mickes Motor i Växjö på plats på mässan i Göteborg. Petter Hammarbäck jobbar på Växjöföretaget och bloggar om hur det är att äga och köra på el.

Mickes Motor i Växjö importerar elmotorcykeln och där jobbar Petter Hammarbäck som är entusiastisk elhojsåkare. Petter driver dessutom en blogg där han skriver om livet som ägare till en eldriven motorcykel.
Mickes Motor i Växjö importerar elmotorcykeln och där jobbar Petter Hammarbäck som är entusiastisk elhojsåkare. Petter driver dessutom en blogg där han skriver om livet som ägare till en eldriven motorcykel.
Foto: Håkan Rosenqvist

– Det som elmotorcykeln har emot sig är att den vänder sig till en konservativ krets som vill att det ska bullra, dåna och lukta lite. Men det har hänt jättemycket på bara några år, det märker vi här på mässan, attityden till el och motorcyklar har förändrats, säger han.

I övrigt var det som vanligt stor bredd på mc-mässan. Allt från det snabbaste, snabba till tunga glidare. Boråsarna Bertil Axelsson och Lars Filipsson var två av alla besökare som hittat till Göteborg. Båda synade noga Harley-Davidsons el-hoj när de passerade företagets monter. Ingen av boråsarna var särskilt intresserade av att köra på el.

Boråsarna Lars Filipsson, till vänster, och Bertil Alexandersson spanade in Harley-Davidsons eldrivna motorcykel. HD:s elhoj var en av många nyheter på årets mc-mässa i Göteborg.
Boråsarna Lars Filipsson, till vänster, och Bertil Alexandersson spanade in Harley-Davidsons eldrivna motorcykel. HD:s elhoj var en av många nyheter på årets mc-mässa i Göteborg.
Foto: Håkan Rosenqvist

– Jag tror att det här är något som kommer att komma, i alla fall när det gäller el-skotrar. Själv kör jag numera en automatväxlad Honda 750 och tror inte det blir någon elmotorcykel, säger Lars.

Bertil Axelsson var på mässan för att få inspiration och spana efter en lättare hoj än den Yamaha FJR 1300 som han kör i dag. Han var, som Lars Filipsson, också skeptisk till el.

– Det känns lite främmande, man är ju uppväxt med det här att köra på bensin, säger han.

Fakta

Mc-mässan i Göteborg

156 utställare som presenterar en bra bit över 500 mopeder och motorcyklar. På scen mitt i mässan bjuds det på drygt 40 programpunkter, uppvisningar och tävlingar, där överskottet går till Barndiabetes- och Barncancerfonderna.
Mässan öppnade på fredagen och pågår till och med söndag.
Öppettider:
Lördag, kl.9–19
Söndag, kl.10–17
En egen cross, lite av en dröm för William Fogelqvist från Västervik. Osäkert om det blir någon cross, men pappa Anders har i alla fall köpt mc-ställ till sonen så att han kan följa med ut på sommarens turer på pappas Suzuki GSX 1250.
En egen cross, lite av en dröm för William Fogelqvist från Västervik. Osäkert om det blir någon cross, men pappa Anders har i alla fall köpt mc-ställ till sonen så att han kan följa med ut på sommarens turer på pappas Suzuki GSX 1250.
Foto: Håkan Rosenqvist
Även om det är nyheterna som dominerar på mc-mässan i Göteborg finns det mycket annat att titta på också. Här i form av en chopper som tävlade i klassen ”Bästa hemmabygge”.
Även om det är nyheterna som dominerar på mc-mässan i Göteborg finns det mycket annat att titta på också. Här i form av en chopper som tävlade i klassen ”Bästa hemmabygge”.
Foto: Håkan Rosenqvist
För den som vill köpa lite ny utrustning till sommarens åkturer så finns det mycket att välja mellan på mässan i Göteborg. Allt från personlig skyddsutrustning till reservdelar och verktyg.
För den som vill köpa lite ny utrustning till sommarens åkturer så finns det mycket att välja mellan på mässan i Göteborg. Allt från personlig skyddsutrustning till reservdelar och verktyg.
Foto: Håkan Rosenqvist
Mässan i Göteborg erbjuder till största del hojar som traditionellt drivs med bensin. Här en Honda CRF 1100A2. En motorcykel som brukar hamna i kategorin äventyrshojar.
Mässan i Göteborg erbjuder till största del hojar som traditionellt drivs med bensin. Här en Honda CRF 1100A2. En motorcykel som brukar hamna i kategorin äventyrshojar.
Foto: Håkan Rosenqvist
Österrikiska KTM är en tillverkare av crossmotorcyklar som drivs med el. Här en Freeride E-XC som leverera drygt 24 hästkrafter och enligt tillverkaren kan köras 105 minuter på en laddning.
Österrikiska KTM är en tillverkare av crossmotorcyklar som drivs med el. Här en Freeride E-XC som leverera drygt 24 hästkrafter och enligt tillverkaren kan köras 105 minuter på en laddning.
Foto: Håkan Rosenqvist
Vill man åka sportigt i den lite lättare klassen i sommar kanske en Suzuki GSX 250R kan vara något.
Vill man åka sportigt i den lite lättare klassen i sommar kanske en Suzuki GSX 250R kan vara något.
Foto: Håkan Rosenqvist

Läs mer

Borås: Stort polispådrag efter skottlossning – misstänkt mordförsök

Borås

Borås: Stort polispådrag efter skottlossning – misstänkt mordförsök

Hundenheter på marken och polishelikopter i luften över Alideberg.

Varningen: Trafikstörningar och långa restider när rondellen asfalteras

Borås

Varningen: Trafikstörningar och långa restider när rondellen asfalteras

Trafikverket: ”Alltid ovisst.”

Borås

Olycka: Bil körde i diket – med tre kraftigt berusade vuxna och ett barn

Vid 18 kallades polis och räddningstjänst till Pickesjön där en bil kört i diket.

Anders Brolin tillsammans med företrädaren Tony Hansen. Arkivbild.

Kind

Tranemo: Han blir ny ordförande i kommunstyrelsen – ”Har partiet i ryggen”

”Det är spännande – och lite absurt”

Föräldraparet tänker gå till Europadomstolen för att bli rentvådda.

Herrljunga

Barnen omhändertogs felaktigt – ”Det får inte hända igen”

Föräldrarna kämpar för att få upprättelse

Magnus Haglund.

Sport

Förre Elfsborgstränaren drabbad av corona: ”Mår allmänt skit”

Berättar för Hallandsposten.