Krångliga äventyr för gemenskap
Jo, man skickar ut dem i skogen och ställer dem inför prövningar som bara kan lösas med hjälp av samarbete.
För att få till en bra gemenskap i klasserna och för att undvika grupperingar brukar fritidsledare och lärare på Bodaskolan anordna Lära-känna-dagar eller Äventyrspromenader som de själva vill kalla dem.
– I grund och botten handlar det om att de ska få med sig något direkt. Att få en bra grupp att fungera och lära sig samarbeta redan från grunden, säger Daniel Kilpeläinen, fritidsledare på Hässlehus.
Det är nu tredje året i ordningen som sjuorna skickas ut på äventyrspromenad, skillnaden från i fjol är att man i år bestämt att promenaden ska ske ganska omgående efter skolstarten.
– Nu har vi försökt att splittra dem direkt. De knappt hunnit träffa varandra, säger Daniel Kilpeläinen.
Jonas Bogsjö tycker att äventyrspromenaden är en bra grej. Han känner inte så många i sin grupp, men det gör inte så mycket.
– Man får lära sig att samarbeta och man vågar prata med andra, säger Jonas Bogsjö.
För BiHao Lam, Simon Eriksson Pettersen, Dona Ibishi, Eric Tarviainen, Sulaiman Zazzi och Nivin Saouli sattes grupparbetet på prov redan vid första samlingen vid Ymergården.
Utan att kommunicera med varandra genom att prata skulle eleverna ställa sig i storleksordning, efter deras skostorlekar. Detta skulle göras samtidigt som de balanserade på en trästock.
Resterande fyra kilometer innehöll ett ex antal stationer där elevernas humör, självkänsla och trygghet hade stor inverkan.
– Tanken med hela dagen är att vi tillsammans ska lösa det här. Det finns ingen övning som ni kan klara ensamma idag. Ni måste hjälpas åt, säger Daniel Kilpeläinen.
– Kör du, nej du, men jag vill inte, jag kan inte, var de ständiga ursäkterna tonåringarna emellan.
– Ta nu era geniknölar och prata med varandra, tipsar Marcus Wallin, fritidsledare inom Svenska kyrkan.