Kommunen: Det här vill vi få ut av omdömena
Borås tar egna initiativ i den nya andan.
Ännu är det inte klart hur dessa skriftliga besked till föräldrar och barn ska utformas. Under sommaren kom regeringens beslut i frågan.
– Alla föräldrar har rätt till tydlig information om hur det går för deras barn i skolan, menar utbildningsminister Jan Björklund.
I Borås är Bengt-Göte Freding verksamhetschef för utvecklingsenheten. Uppdraget är att skolorna ska nå bättre resultat och att eleverna ska få en likvärdig utbildning oavsett vilken skola de går i. Freding är positiv till de kunskapsuppföljningar som nu kommer att göras.
– De är en hjälp för skolan att se att vi gör rätt saker. Eleverna har rätt till kunskap, säger han och talar om betydelsen av tidiga insatser.
Nu i början av hösten arbetar skolledare och andra med hur omdömena ska utformas.
– Formellt är det upp till varje rektor att besluta. Men vi satsar på att ha en samsyn i Borås.
Freding önskar ett gemensamt fokus på elevernas kunskaper.
– Inte på glada eller ledsna gubbar.
Borås ska införa ett eget test på förstaklassarnas läsförståelse, för att se så att alla under första året lyckas knäcka läskoden. I årskurs två och sex ska Borås införa lokala uppföljningar i matematik.
Nästa steg är att sätta in åtgärder för de som inte når målen.
– Det sämsta vi kan göra är att fråga efter en sak vi inte kan agera på, säger Freding.