Jättesmäll kan drabba Västtrafik

Västtrafiks nya betalsystem som hittills kostat 400 miljoner kronor strular fortfarande.
Borås • Publicerad 23 januari 2008

Nu hotar en ekonomisk jättesmäll på en halv miljard svenska kronor den australienska leverantören ERG sedan staden Sydney säger upp samarbetet med företaget och vill ha pengarna tillbaka.

På Västtrafik vill man inte spekulera i vad konsekvenserna skulle bli om ERG tvingas i konkurs.

– Vi avvaktar ett besked från ERG idag eller i morgon, säger Jenny Sörling, informationsansvarig på Västtrafik.

I Sydney planerar politikerna att gå till domstol för att kräva skattebetalarnas pengar tillbaka.

Det är de blå automaterna som satts upp i bussarna bland annat i Borås som levererats av ERG. Genom att hålla upp ett betalkort framför apparaten registreras resan är det tänkt.

Systemet har testats i Sjuhärad i några pilotförsök.

På Borås lokaltrafik menar Kent Wasserman att det är tveksamt om systemet någonsin kommer att fungera. Avsikten var bland annat att införa ett system där man checkar in när man går på och checkar ut när man går av bussen och således betalar för den exakta resan.

Systemet har varit krångligt att hantera, det har varit problem med mjukvara med mera.

Tack vare att det enligt honom har funnits bra folk inom Västtrafik som tagit sig an problemen har det fungerat hjälpligt.

– Som jag ser det ligger problemet helt hos ERG, säger Kent Wasserman.

I Västsverige är genomförandet av det nya systemet två år försenat.

– Vi har valt att prioritera säkerheten att det fungerar före tidsaspekten, säger Jenny Sörlin.

Även i Stockholm är företaget i blåsväder. Stockholms lokaltrafik(SL) har ställt ett ultimatum att det måste börja fungera under februari i år annars så bryts samarbetet.

Anders Wasén
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.