1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

”Jättebra att synliggöra det som stundvis pågår i korridorerna”

På onsdagen samlades ett 40-tal elever från fem Boråsskolor för att diskutera sexuella kränkningar i skolan.
– Det är jättebra att synliggöra och prata mer om det som stundvis pågår i korridorerna, säger Ella Kleivard, en av deltagarna.
Alexander Gylldevik och Ella Kleivard, elever vid Tranemo gymnasieskola, var två av cirka 40 personer som deltog i en utbildningsdag om sexuella kränkningar i skolan, utförd av initiativet Backa.
Foto: Niclas Liljenby

Backa heter initiativet som under gårdagen stannade till i Borås under turnén genom hela landet. I Textile fashion centers lokaler samlades både högstadie- och gymnasieelever samt skolpersonal från fem skolor i Borås, för att under en heldag utbildas i och arbeta med frågan om sexuella kränkningar i skolmiljön.

16-åringarna Alexander Gylldevik och Ella Kleivard vid Tranemo gymnasieskola var två av de cirka 40 personer som deltog.

– Vi har bland annat gått igenom vilka normer som finns för de olika könen och vad som förväntas av en som kille eller tjej. Det var jättenyttigt att få se det mer konkret, säger Ella Kleivard.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Alexander Gylldevik fortsätter:

– Det är lätt att man som kille blir kallad bög eller liknande bara för att man kanske visar känslor – något som inte stämmer med den mansroll som råder i samhället. Tjejer drabbas på samma sätt men av andra orsaker.

Backa finansieras av regeringen som en del i de önskade insatser i skolan efter #metoo som tillkännagavs i somras. ”Syftet är att skapa en bättre arbetsmiljö för eleverna genom kompetenshöjande insatser och stärka det förebyggande arbetet mot sexuella kränkningar i skolan”, skriver man själva om uppdraget.

Foto: Niclas Liljenby

De båda samhällseleverna är överens om att kulturen var värre på högstadiet jämfört med på gymnasiet, men att det även där finns saker att jobba med.

– Tjejer och killar behöver sluta behandlas olika, och jag tror att det är jättebra att synliggöra och prata mer om det som stundvis pågår i korridorerna, säger Ella Kleivard.

Efter både föreläsningar och workshops känner de båda att de fått med sig viktig kunskap som kan förbättra miljön i skolan.

– Det viktiga är att kunna säga ifrån när man ser att någon behandlas fel, och veta hur man ska göra det, säger Ella Kleivard.

– Dessutom känner vi nog båda att vi har ett annat tankesätt nu, och förstår bättre vilka strukturer som finns och hur de påverkar – något som man i vanliga fall oftast inte tänker på, säger Alexander Gylldevik.