Annons

”Jag har rätt och tänker inte betala”

Marwan Said och Elisabeth Ekman har båda hamnat i klorna på ett privat parkeringsbolag. Båda anser sig ha fått felaktiga p-böter vid flera tillfällen. Men att hävda sin rätt har inte varit enkelt.
Borås • Publicerad 16 november 2011
Marwan Said är rejält irriterad över att han fått två p-böter på sin bil med mindre än två timmars mellanrum, trots att den stått parkerad på samma ställe hela tiden.Foto: Anders Robertsson

Marwan Saids bil har blivit lappad för felparkering vid fyra tillfällen. Två av dem anser han vara felaktiga. Ena gången på den egna parkeringen som han hyrt och betalat för i åtta år.

En kort tid senare fick han två kontrollavgifter utskrivna på sin bil vid parkeringen utanför Netto på Hässleholmen, inom drygt två timmar, trots att bilen stått på samma fläck hela tiden. Kontakterna med parkeringsbolaget Q-park har varit allt annat än enkla.

Annons

– Jag får ingen hjälp utan uppmanas att gå in på deras hemsida och bestrida. Jag har försökt men gav upp eftersom det var så krångligt. Jag vet att jag har rätt och tänker inte betala, säger Marwan som dessutom tycker att han blivit dåligt bemött av bolagets kundtjänst.

Elisabeth Ekmans fall är annorlunda. Hon och hennes kolleger har långa arbetspass, tolv timmar, som personliga assistenter och måste stå med sina bilar på Göta under hela arbetspasset.

Parkeringsautomaten på platsen, som är av den gamla vridtypen, går alldeles för fort. Redan efter sex–sju timmar har tiden gått ut, trots att Elisabeth har lagt på för 20 timmar.

Minst 15 personer har råkat ut för p-böter på grund av problemet. Vid några tillfällen har kontrollavgifterna strukits direkt vid telefonkontakt med bolaget, i andra fall inte.

– Vi har i över två år påtalat för parkeringsbolaget att parkeringsautomaterna går för fort men inget händer. Nu får vi hålla på och ringa och försöka få parkeringsböter strukna och det tar tid från vårt arbete. Det har hänt att jag betalat, trots att jag veta att jag har rätt, bara för att slippa allt krångel, säger Elisabeth Ekman.

Q-parks regionansvarige, Fredrik Mikkelsen, beklagar att både Marwan och Elisabeth har upplevt problem i samband med att de kontaktat bolaget.

– Man ska bli bra bemött hos oss. Det första fallet, där en person fått två kontrollavgifter inom drygt två timmar, ska inte förekomma, det är inte lagligt. Har det gått till på det viset så blir jag riktigt arg. Det andra fallet, med parkeringsmätarna som går för fort, känner jag inte till, men är det så att vi får in en felanmälan så skickar vi ut en tekniker med en gång, säger han.

Fredrik Mikkelsen känner heller inte igen beskrivningen att kontakterna med företaget skulle vara krångliga.

– Man kan ringa till oss dynget runt och alltid få prata med en fysisk person. Dessutom har vi en hel avdelning på 20 personer som enbart arbetar med överklaganden.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons