Ica blir genomlyst
Ekonomistudenter på fjärde året har använt butikerna som forskningsunderlag.
Ämnet är konsumentbeteende. Studenterna läser ekonomi med inriktning direktmarknadsföring.
– Här får vi möjlighet att använda det teoretiska i verklighet. Vi får möjlighet att vara kreativa och ta ansvar för helhet, säger Sofia Schwenck, en av studenterna.
Studenterna är uppdelade i grupper med inriktning på var sin Ica Citybutik. Grupperna har också fokuserat på olika saker. Reklambladet, scanning, upplevelser...
På onsdagen var det redovisning. Grupp för grupp. Det bjuds på bildspel, ja till och med teater. Med scenkonst tydliggör Fristadsgruppen hur olika kunder har olika upplevelser.
I hörsalen finns en lång rad chefer från den lokala butikskedjan bänkade.
– Visst får vi här en idéer och aha-upplevelser från studenterna. De ser med nya ögon. De är också mycket ambitiösa och kunniga. Men framför allt är vi intresserade av att etablera en samverkan med högskolan, säger Thomas Englund från Ica City. Butiksgruppens styrelseordföranden Peter Bahlsten finns också på plats. Han delar förtjusningen över samverkan.
Plus och minus redovisas. Och konkreta idéer. Varför inte sätta upp en revy i butiken? Eller mingelkväll. Eller kändisar...
2008 är premiär för det här sättet att samverkan. Malin Sundström och Johan Hagberg är från högskolan ansvariga för projektet. Det hoppas på fortsättning.
– Menför det behövs extra pengar. Det lyckades vi få fram i år och hoppas klara det i fortsättningen också, säger Malin Sundström.
Resultatet från fältstudierna kommer att ställas samman till ett kompendium som blir diskussionsunderlag i bland butikernas medarbetare. Men materialet finns också tillgängligt för andra intresserade.