Häng med på en tjuvkik – så ser nya sportbaren ut
Här saknas innehåll
Som BT tidigare berättat blir det skifte i sportbarslokalerna på Österlånggatan vid Stora torget. Pitchers som låg där tillhörde en stor kedja.
– Då är man låst till färg och form, och koncept. Vi vill bort från det. Det känns befriande att få skapa något eget, något äkta, säger nye restaurangchefen Hampus Andersson.
Med åtta års erfarenhet av restauranger och nattklubbar är han inte imponerad av hur sportbarer ser ut i Sverige.
– Man blir bjuden på halvfabrikat, det är vimplar och foton överallt. På O´Learys kan det var fantastiskt att titta på sport, men maten... Det är en stor kedja, det finns liksom ingen kultur, inga möjligheter.
– Och Harrys. Ja det känns som om man slänger in en Harrys i småstäder för att folk ska ha något att göra. Där är inte vi. Vi vill bygga något annat, som ser till helheten.
Satsningen med namnbyte och helrenovering är kostsam. Nästan alla detaljer, stora som små, byts ut.
– Det rör sig om miljoner. Jag vill inte gå in på exakt hur mycket. Men det är en stor satsning, vi räknar inte med att gå plus de första åren.
Vad blir viktigast?
– Återkommande gäster är oerhört viktigt, speciellt i småstäder. Starten blir också oerhört viktig.
Det är en hård tid för restaurangbranschen. Först corona, sen kom kriget och nu en begynnande lågkonjunktur.
– Det enda sättet att överleva är att kriga och knega. Att verkligen göra jobbet, då kommer konsumenterna att komma.
– Det är en svår tid att satsa i. Men om vi kan – så varför inte. Om vi kan leverera en bra produkt till folket, så är det bara att göra det.