"Gått för dagen" är växelns fredagsmantra
Det säger Berith Christiansen, växeltelefonist i Borås stad.
Det är likadant varje fredagseftermiddag. Arbetssituationen för växeltelefonisterna i Borås stad förändras. När BT besökte kommunens växel igår eftermiddag hördes samma fraser om och om igen:
”Välkommen till Borås stad. Nej, han har gått för dagen och återkommer på måndag.”
Eller:
”Det blir inget svar där och det finns inget besked om var hon är.”
Så här har det varit i alla år, intygar växeltelefonisterna på plats i stadshuset.
En del av de anställda är duktiga på att rapportera var de är, andra har flexat ut utan att lämna besked till växeln.
– Många kopplar ur sig tillfälligt under eftermiddagsfikat på fredagen, och därefter kommer de inte tillbaka, säger Berith Christiansen som är samordnare för växeltelefonisterna.
– Många flexar ut tidigt, men glömmer att rapportera, säger kollegan Ann-Kristin Nordin.
Blir förbannade
Generellt sett är det svårare att nå personer med högre befattningar. Det händer då och då att boråsare som ringer blir förbannade över att ansvariga inte är på plats.
– Att sitta här och gång på gång svara att folk återkommer på måndag känns inte bra. Anställda i chefsposition eller arbetsledare borde som regel vara på plats så länge växeln är öppen, säger Berith Christiansen.
Samma situation uppkommer på dagar före röd dag.
Brukar ni påpeka för de anställda att det är viktigt att sköta telefonerna?
– Jämt och hela tiden och de har alltid olika förklaringar till varför de inte svarar i telefonen. Men vi har en telefonpolicy som ska gälla alla i kommunen. Vi vill ha besked om var de är och när de kommer tillbaka, säger Petra Nilsson. I telefonpolicyns inledning talas det om betydelsen av god service till medborgarna. µ
Telefonpolicyn ”Grunden för Borås Stads riktlinjer för telefonanvändning är att ge den service vi själva vill mötas av.””Vi strävar efter att den uppringande bara ska behöva ringa ett samtal för att uträtta sitt ärende.””Vid alla telefonkontakter strävar vi efter att ge personligt besked. Bäst är att få tala med någon, näst bäst att via hänvisningssystemet få ett besked om när den man sökt väntas tillbaka.”
Källa: Riktlinjer för telefoni, fastställda av kommunchefen, i augusti 2008.