"Förarna kan känna sig stressade av att se displayen"
Det nya systemet, Pilotfish, ska vara i full gång den 1 januari.
– En del känner sig övervakade, men det handlar inte om att lära dem att köra buss – det kan de redan. Det handlar om att köra på ett mer ekonomiskt sätt, säger Mats Bolin, trafikplanerare. Och idag är det 91 procent av förarna som kör grönt.
Blir det väldigt mycket gult och rött under en månad kommer föraren att få coachning. Ingen blir avskedad. Ingen ska bli uthängd.
BT åker med en bit. Bakom ratten sitter driftchef Christer Ståhl. Han har kört buss sedan 1981.
Högt upp till vänster sitter en liten dosa som markerar gult vid varje inbromsning.
– Det gäller att planera körningen, titta långt fram. Det handlar om att göra det så behagligt som möjligt för dig som resenär. Vi har redan märkt att förarna har ett lugnare tempo, de smyger in på Södra torget.
Datorn markerar inte när föraren gasar, men väl när han eller hon bromsar.
Christer Ståhl kör ner till bussgaragen och stannar där. Han trycker på rapportknappen på dosan och får alla möjliga värden svart på vitt. Hur långt han kört, hur mycket bränsle det gick åt, snittfart etcetera.
Och den markerar under färd när bussen inte drar bränsle alls, när den kör på luft.
– Under den här färden hade jag 33,7 procent luftkörning.
Och visst har det redan nu smugit sig in ett tävlingsmoment bland förarna – att köra på luft så långt som möjligt.
– Ja, tyvärr. Men tanken är inte att få extremlåga värden. Man ska köra buss på rätt sätt. Det innebär att du måste gasa, men också att du måste bromsa.
Det säger Mats Bolin som kliver ombord på bussen. Han räknar upp fördelarna med det nya systemet.
– Vi sparar reservdelar, vi släpper ut mindre, mindre slitage, passagerarna får en lugnare resa.
Nackdelarna?
– Förarna kan känna sig stressade av att se displayen. Men de har två månader på sig att anpassa sig. En del känner sig övervakade, det blir ju en viss förändring i förarens vardag. Men man kan också vända det till förarens fördel. Har man haft ett felaktigt körbeteende kan man få hjälp att korrigera det nu.
Man räknar också med att tjäna på systemet. Det går åt mindre bränsle, det blir en besparing som ska användas till återinvesteringar.
Bussarna må vara blå. Men körsättet ska bli grönt.
Återstår att se om passagerarna också märker något.