För och emot - men inte nöjda
Det menar kommunalrådet Morgan Hjalmarsson (fp) som var en av de drivande när beslutet att införa medborgarkontrakt togs för tre år sedan.
–?Vi kan inte vara nöjda när det kommer in så få synpunkter, säger han. Jag är lite besviken att medborgarkontrakten inte tagits fram på ett så bra sätt som man borde kunna göra. För jag är alldeles övertygad om att de fyller en funktion.
Det tror däremot inte kommunalrådet Lena Palmén (s). Men att ta politisk strid för att avskaffa dem är ingen stor fråga.
– Har man något att klaga på gör man det utan kontrakten. De stör inte, men de ger heller inga effekter. Maten skall vara varm när den serveras oavsett om man har medborgarkontrakt eller inte.
Om man ser till antalet synpunkter som kommit in så kan man tolka det som att medborgarna är nöjda med den service som kommunen ger. Men riktigt så tror inte Morgan Hjalmarsson det är.
– Dessutom är det viktigt att vi får både beröm, klagomål och förslag på förbättringsåtgärder, säger han.
Det finns många olika kanaler att ta in synpunkter och han anser att medborgarkontrakten är ett bra sätt.
– Men tanken är att man hela tiden skall titta över dem och det ligger på de olika nämnderna att göra. Kanske har man varit dåliga på att marknadsföra och förnya medborgarkontrakten.
Ta ställning
Det är viktigt att politikerna bestämmer vad man vill med medborgarkontrakten och det är dags att ta ställning till hur man skall gå vidare, menar verksamhetssamordningschef Ingegerd Eriksson.
– Jag tror det är viktigt att personalen är medveten om att det här systemet finns och jobbar aktivt för att få in fler synpunkter.