För långa väntetider på akuten
Mer nöjda är de med det bemötande de får.
När det gäller missnöjet med väntetiderna är det mindre i Borås än på de andra mottagningarna i regionen.
– Jag tror det beror på att man bedrivit ett arbete runt akutprocessen och har en tydlig medvetenhet, säger regionläkare Jarl Torgerson, som häromdagen redovisade en patientenkät för hälso-och sjukvårdsutskottet.
Enkäten gjordes bland patienter som besökte de kroppsmedicinska akutmottagningarna under tre veckor i oktober och november.
400 patienter valdes ut på varje mottagning och fick en enkät med posten. Hälften svarade på frågorna, som var fokuserade på bemötande, delaktighet och väntetider.
Vad som är väldigt tydligt är att medan patienterna i största allmänhet är nöjda med bemötandet är de mindre nöjda med väntetiderna, säger Jarl Torgerson.
– Det här är också något vi vet sedan tidigare från andra sammanhang. Rent allmänt ges också låga poäng huruvida patienterna får information om väntetiderna och inte heller lyckas sjukvårdspersonalen förklara varför vissa patienter måste få gå före.
När det gäller övriga frågor utom väntetiderna ligger Borås på ett genomsnitt bland mottagningarna.
Nu skall enkäten följas upp med mätningar och nya frågor.
– Ambitionen är att vid slutet av året skall 90 procent av patienterna träffa en läkare inom 90 minuter, säger Jarl Torgerson. Det är ett tufft mål som ingen når upp till i dag, varken regionalt eller nationellt.