Fläkten som gör dig trogen
Enligt förespråkarna får den dig att köpa mer, jobba bättre och vara trogen dina favoritmärken.
– Vi har haft vår doftfläkt i några månader för att testa den innan vi börjar presentera den för nya kunder. Men vi har ett samarbete med ett annat företag i Sverige där vi överväger att ta fram signaturdofter för våra kunder, säger Andreas Desai som är kundansvarig på inredningsbyrån Joy of plenty i Borås.
Den lilla italienska doftfläkten frambringar en konstant doft som anpassas efter miljön – på ett gym passar en uppfriskande citrusdoft, på kontoret kan doften av grapefrukt få dig att jobba effektivare enligt Andreas Desai.
– Sedan att folk är tveksamma till det här, till att man påverkas inne i affären eller att ett visst företag utvecklar en signaturdoft för att göra dig till en lojal kund, det beror på att vi inte inser i dag hur många av våra sinnen som redan påverkas av marknadsföring, säger Andreas Desai.
Han menar att klädbranschen är duktiga på att tänka i dofttermer, medan kontor har en bit kvar på den punkten.
Trenden med doftsättning av exempelvis butiker, gallerior, muséer och hotell är fortfarande liten i Sverige, men den växer.
– I USA har de kommit längre med sinnesmarknadsföring, men det är bara en tidsfråga innan det slår på bred front även här. Människors doftsinne är unikt – du glömmer aldrig en doft. Så det finns en otrolig potential i det, säger Andreas Desai.
Väcker känslor
Här är upplevelserna som olika dofter kan väcka:
– Vanilj för tankarna till barndomen för många människor.
– Doften av grapefrukt får dig att uppleva energi
– Tobak och läder får oss att tänka på exklusiva färgklubbar eller – mer otippat – ett bibliotek.
– Popcorndoft får tv-apparater att sälja bättre.
– Citrusdoft och skogsdoft får fler kunder att köpa schampo om de befinner sig i en livsmedelsaffär.
– Kanel för tankarna till julen och triggar din julshopping
Källor: Joy of plenty, svt.se.