"Farten hade sänkts ändå"
Mycket trafik med kökrockar och korta påfarter mellan Annelundsmotet och Brodalsmotet är några motiv enligt gatukontoret.
– Men det hade nog varit lättare att skapa förståelse för den om åtgärderna för att försköna motorvägen med omgivningar varit igång, menar Alf Iwarsson på gatukontoret.
Reaktionerna på fartsänkningen har inte låtit vänta på sig och synpunkterna har varit många både för och emot. Men nu försvarar Borås stad beslutet att sänka farten.
– Det var inte en dag för tidigt, säger Peter Skoglund, planeringssekreterare på kommunkansliet, som tycker att en del av de kritiska inläggen vittnar om okunskap.
– 70 kilometer i timmen på en stadsmotorväg är inte ovanligt. Tycker man det tyder det på stor okunnighet, säger han. Vi har ju till exempel E3 genom Göteborg en trefilig motorväg där det är 70.
Enligt Alf Iwarsson är just avsnittet i centrala Borås mellan Brodalsmotet och Annelundsmotet besvärligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
På sträckan med hög trafik är det trångt vilket innebär korta påfarter. Trafikanter hinner inte accelerera upp till 90 vilket innebär att motorvägstrafiken blandas med betydligt långsammare trafik från påfarterna. Vid högtrafik har det också bildats köer från avfarterna ut på motorvägen.
– Vi har haft kökrockar, säger Alf Iwarsson.
Peter Skoglund delar den åsikten och menar att oavsett upprustningen så hade det med stor säkerhet blivit en ny fartgräns.
Han påpekar att det fram till 1984 var fartgränsen 70 på motorvägen. Sedan höjdes hastigheten igen.