Annons

Farlig trafiksituation vid högskolan - många tillbud

Tillbuden har varit många, några allvarliga. Senast förra veckan blev en student påkörd. Nu kräver högskolans studentkår skärpning av Borås bilister.
Vad tycker du? DISKUTERA!
Borås • Publicerad 8 november 2011
Tusentals elever och lärare trängs dagligen med motorfordon kring området vid högskolan. Trots att det är ett så kallat gångfartsområde där bilister alltid har väjningsplikt gentemot gångtrafikanter har ett flertal allvarligare incidenter inträffat.
Tusentals elever och lärare trängs dagligen med motorfordon kring området vid högskolan. Trots att det är ett så kallat gångfartsområde där bilister alltid har väjningsplikt gentemot gångtrafikanter har ett flertal allvarligare incidenter inträffat.Foto: Anders Robertsson

– Det är väldigt farligt och vi är oroliga att något allvarligt ska inträffa, säger studentkårens Elin Brinck.

Området kring Högskolan i Borås är ett så kallat gångfartsområde. Men det är få bilister som respekterar reglerna.

Annons

Sedan gångfartsområdet infördes har ett antal allvarliga incidenter med fotgängare inträffat. Senast förra veckan skadades en student sedan han blivit påkörd av en bil.

Enligt högskolans egen tillbudsrapportering har sju allvarligare incidenter inträffat sedan 2009.

– Vi känner en stor oro. Det rör sig tusentals människor här dagligen, både studenter och lärare. Än har ingen blivit allvarligt skadad som tur är, säger Elin Brinck, arbetsmiljöansvarig på studentkåren i Borås.

Studentkårens strävan är ett helt bilfritt camupsområde, en önskan som troligen inte kommer att realiseras. Däremot har kommunen, som äger gatumarken, ambitionen att få ner både trafikmängden och hastigheten. Men innan dess finns det risk att trafiken kommer att öka.

– Tanken är att på sikt minska trafikflödet och säkra hastigheten inom högskoleområdet genom bland annat förträngningar. Men innan dess kommer nog tyvärr trafiken att öka något på grund av ombyggnaden av Simonsland, säger Jan-Åke Claesson, sektionschef vid tekniska förvaltningen.

Delar av hastighetsåtgärderna kommer troligen att genomföras redan under nästa års andra del. Under 2013, när området kring Simonsland börjar ta form på allvar, ska resterande delar vara genomförda.

Varje dag passerar 5 800 fordon, en stor del av dessa är bussar, den del av Allégatan som går genom högskolans område. På Järnvägsgatan mellan Kungsleden och Skaraborgsvägen passerar dagligen 5 100 fordon. Siffrorna är från 2010 respektive 2009.

Gångfartsområde

Inom ett gångfartsområde får fordon föras men på de gåendes villkor.

Som fotgängare behöver man inte hålla sig i vägkanten eller på särskilda gångbanor.

Högerregeln gäller när två fordons kurser skär varandra även inom gångfartsområdet, men fordonsförare har väjningsplikt mot gående oavsett från vilket håll den gående närmar sig.

Högsta hastighet för fordon (alltså även cykel) är gångfart.

Fordon får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser.

Gångfartsområdet fortsätter normalt ända fram till den plats där vägmärke ”Gångfartsområde upphör” finns uppsatt.

När ett fordon förs ut från ett gångfartsområde in på en annan väg har föraren väjningsplikt mot andra fordon på den vägen.

Emil Björklund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons