Eductus: "Vi kan bli bättre"
Uppdraget från Arbetsförmedlingen, att lotsa arbetslösa in på arbetsmarknaden, anser han att man lyckas väl med.
– Vi är inte ofelbara och kan absolut bli bättre. Om man inte upplever att vi kan leva upp till våra åtaganden, så kom till oss eller Arbetsförmedlingen så vi får veta det. Om det är något vi kan rätta till, så lovar vi att göra allt för att göra det.
Det säger Petter Carolusson som svar på kritiken från arbetslösa Linnéa Johansson, om dålig planering och en ostrukturerad verksamhet vid Eductus i Borås.
Samma kritik har Petter Carolusson även fått från Arbetsförmedlingen och som svar har Eductus nu blivit tydligare med att sätta upp scheman i korridorer och utbildningslokaler så att det tydligt ska framgå vad som är på gång.
– Vi har även informerat jobbcoacherna om att de tydligt ska informera om vår planering och vad som händer, säger han.
Vad är vitsen med att komma till er och söka jobb via datorn, det kan ju de arbetslösa ungdomarna göra hemma?
– Har man inte lyckats söka jobb på egen hand, så skrivs man in i Ungdomsgarantin och då är det meningen att vi ska hjälpa folk att hitta ingångar till de branscher som har behov.
Hur mycket personlig coachning kan var och en få?
– Vi är fem personal som jobbar med detta i Borås. Under de första veckorna är det mycket av orientering, planering och vägledning. Var står du idag och vart ska du framöver? Sedan, när de sex veckorna har gått, går man mot en bransch och då är det med personlig coachning.
Hur många lyckas ni få ut i arbetslivet?
– Av de hundra personer som är hos oss nu, har 25 procent redan kommit ut på arbetsmarknaden sedan vår start för drygt två månader sedan. Elva har fått jobb och tretton är ute på praktik. Under förra åtagandet, som varade i tre år fram till i våras, hade vi drygt 700 personer hos oss och 75 procent gick ut till egen försörjning, antingen till jobb eller till studier.