Annons

Designskolan skapade varumärke

Många tårar. En del kaos. Många skisser. Men det gick vägen.
Borås • Publicerad 16 januari 2013
Gruppen som skapat en nytt varumärke till Nelly.com. Cecilia Kvamme, Katarina Andersson, Joanna Hansson, Sandra Lantz, Klas Lindgårde och Caroline Bonaldi.
Gruppen som skapat en nytt varumärke till Nelly.com. Cecilia Kvamme, Katarina Andersson, Joanna Hansson, Sandra Lantz, Klas Lindgårde och Caroline Bonaldi.Foto: Krister Persson

Gruppen på Nordisk designskola i Borås har skapat ett nytt varumärke till Nelly.com.

I går hölls slutpresentationerna för de olika grupperna på Nordisk Designskola. En grupp har tagit fram ett varumärke för killar. En kollektion av jackor, skjortor, byxor, T-shirts, stickat, kavajer. Nelly.com nappade.

Annons

När målgruppen var klar, killar, fick de sex studenterna börja skapa på ett vitt papper, bokstavligt talat.

Två av dem kommer från Borås, Katarina Andersson och Joanna Hansson.

– Det var väldigt problematiskt i början, alla i gruppen är så olika. Det blev många kompromisser.

Det handlar om både materialet, färgval, namn på kollektionen, snitt, sömmar,kragar?

De har en inneboende kreativitet som de får utlopp för i sitt skapande som modedesigners.

Har ni kunnat flippa ut?

– Nja, men jag tycker att vi har fått utrymme för vår kreativitet, absolut. Men om vi skissar på en idé så ska en annans idé passa in i den första.

Många kompromisser, alltså.

Till hösten 2013 kan man se resultatet.

Då kan ni säga, kolla där, den jackan har jag gjort?

Annons

– Ja, kanske i hela Norden. Det är kul.

De har nu ett halvårs praktik, till våren är de färdiga. Då hoppas de på jobb som designers.

Krister Persson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons