Designskolan skapade varumärke
Gruppen på Nordisk designskola i Borås har skapat ett nytt varumärke till Nelly.com.
I går hölls slutpresentationerna för de olika grupperna på Nordisk Designskola. En grupp har tagit fram ett varumärke för killar. En kollektion av jackor, skjortor, byxor, T-shirts, stickat, kavajer. Nelly.com nappade.
När målgruppen var klar, killar, fick de sex studenterna börja skapa på ett vitt papper, bokstavligt talat.
Två av dem kommer från Borås, Katarina Andersson och Joanna Hansson.
– Det var väldigt problematiskt i början, alla i gruppen är så olika. Det blev många kompromisser.
Det handlar om både materialet, färgval, namn på kollektionen, snitt, sömmar,kragar?
De har en inneboende kreativitet som de får utlopp för i sitt skapande som modedesigners.
Har ni kunnat flippa ut?
– Nja, men jag tycker att vi har fått utrymme för vår kreativitet, absolut. Men om vi skissar på en idé så ska en annans idé passa in i den första.
Många kompromisser, alltså.
Till hösten 2013 kan man se resultatet.
Då kan ni säga, kolla där, den jackan har jag gjort?
– Ja, kanske i hela Norden. Det är kul.
De har nu ett halvårs praktik, till våren är de färdiga. Då hoppas de på jobb som designers.