Annons

Bygge kan ge 1 500 citybostäder

Nu finns skisser på hur 1 500 nya lägenheter kan byggas i centrala Borås - mellan järnvägen och Norrby.
Vad tycker du om idén? DISKUTERA!
Borås • Publicerad 31 augusti 2011
Foto: Anton Hedberg
Tomas ?Rossing
Tomas ?RossingFoto: Anton Hedberg

Viskan är tänkt att ledas genom området i en kanal. I en tunnel under staden dundrar Götalandsbanan.

Det är stadsarkitekten Tomas Rossing som har skissat på ett förslag till ett nytt bostadsområde, en världsstadsdel som ritas av arkitekter från olika delar av världen. Det handlar om en framtidsvision som i sin tur bygger på att Götalandsbanan byggs och att tanken om att lägga järnvägen i en tunnel genom Borås blir verklighet.

Annons

Förslaget att lägga järnvägen i tunnel har presenteras i utredningen Staden och järnvägen och är det förslag som Borås stad förordat. Förslaget innebär också att Viskan grävs om och läggs västerut och det skulle göra att genom det nya området på nedre Norrby flyter en kanal i form av omgrävda Viskan.

Förslaget har kommit fram vid samrådsträffar som BoråsBorås anordnat och där kommunledning och tjänstemän träffat näringslivet.

– Förslaget är en övningsuppgift i ett grupparbete och har ingen formell status, men det föll i god jord och politikerna i samhällsbyggnadsnämnden vill gå vidare, säger Tomas Rossing.

Området är formellt järnvägsområde och i dag ligger det en död hand över området i avvaktan på vad som skall hända med järnvägen genom Borås. Det är sunkigt och nergånget, men har ett bra läge nära mellan Norrby och stationen och centrum.

– Vi började granska järnvägsutredningen och såg att det finns väldiga möjligheter, säger Tomas Rossing. Det finns en stor yta över mellan järnvägsområdet och Norrby där det säkert finns plats för 1 500 lägenheter.

– Politikerna vill ha mer lägenheter i centrum och jag tycker man skall bygga koncentrerat i staden, säger Tomas Rossing. Förslaget att flytta Viskan ger en stor möjlighet. Viskan är inte särskilt djup och det skulle vara möjligt att förstora Viskan och göra en kanal genom bostadsområdet.

Bostäderna skulle kunna läggas in mot kanalen och på det sättet skulle man få en tyst sida i ett område som har ett bullerutsatt läge.

– Och flyttar man Viskan frilägger man mark där Viskan går i dag, mark som då går att bebygga, säger Tomas Rossing.

Han tycker att Borås lyckats bra med sina hus i funkisstil, men skulle vilja att man tog ytterligare ett steg om det kommer att byggas på nedre Norrby.

– När Borås byggde Hestra parkstad engagerade man de bästa arkitekterna i Norden och vi får fortfarande studiebesök hit. På nedre Norrby skulle man kunna bygga en världsstadsdel där vi engagerar en arkitekt från varje världsdel. Det behöver inte kosta så mycket men ger ringar på vattnet.

Annons

Om det inte blir någon Götalandsbana som leds under Borås så har Tomas Rossing ett annat förslag för området på nedre Norrby.

– Vi har ju ytan och här skulle vi kunna ha Borås central park med träd, fotbollsplaner och lekplatser.

Världsstadsdel med bebyggelse inspirerad från de fem världsdelarna. Arkitekter från Europa, Asien, Amerika, Australien och Afrika bjuds in att delta.

När stadsbyggnadskontoret samlades för att skissa på Borås framtid 2008 föreslogs bland annat en linbana eller kabinbana mellan Krokshallsberget och Norrby, överdäckning av stationsområdet med restauranger som knyter Norrby närmare centrum och en saluhall med småbutiker på Norrby.

Marianne Hedenryd
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons