Annons

Busslinje fyra hotad igen

Protesterna gav resultat och de som bor på Sörmarken och Hulta fick en ny sträckning av busslinje 4. Men nu anser Västtrafik att resenärerna är för få och nästa år tvingas Borås stad betala fem miljoner kronor för den nya sträckningen.
Borås • Publicerad 7 september 2011

Ansvariga kommunalrådet Tom Andersson (MP), vill i dag inte säga om förändringarna på linje 4 är hotade, men anser att fem miljoner kronor per år är mycket att betala.

Den utvärdering som gjorts av resandet sedan linjen förändrades i början av april visar att det är relativt få som använder sig av bussarna som går cirka 30 turer per dag. I snitt var det 36 passagerare per dag som steg på hållplatserna Sandwallsgatan, Sörmarksliden, Brakteatern och Högagärdsgatan under veckorna 14 till 21.

Annons

När den nya stadstrafiken infördes i december förra året blev boende på Sandwallsgatan av med busstrafiken och boende på södra Hulta fick ingen direktförbindelse med Södra torget. Chaufförerna klagade på att de inte hann runt i tid. Efter kraftiga protester beslöt kommunstyrelsen i februari att köpa till en lösning av Västtrafik som förbättrade på Hulta och Sörmarken.

Västtrafik bedömer nu att den förändring som Borås stad beställde i våras och som i år kostar drygt tre miljoner kronor inte är angelägen. Det finns andra åtgärder som är mer angelägna i stadstrafiken, menar Västtrafik.

Kostnaden för den förändrade sträckningen kommer inte att ingå när Västtrafik tar över kollektivtrafiken från kommunerna genom skatteväxling utan Borås får betala detta själv. Om knappt två veckor vill Västtrafik ha svar från Borås stad.

– Underlaget är för lågt, säger Tom Andersson. Vi får se om vi kan göra andra justeringar, det handlar om en avvägning hur vi skall få den bästa kollektivtrafiken.

Den nya stadstrafiken infördes i december 2010. Protesterna blev kraftiga från boende på Hulta och Trandared. Sandwallsgatan blev av med busstrafiken och södra Hulta fick ingen direktförbindelse med Södra torget.

I januari 2011 lovade politikerna att man skulle presentera en bättre lösning.

I februari beslutar kommunstyrelsen att köpa till trafik för 3,2 miljoner kronor i år. Från 1 april får linje 4 ny körväg och trafiken utökas på kvällar, helger och nätter. En utvärdering skall göras.

Utvärderingen under april och maj visar att det är relativt få som använder sig av den förändrade linjen, i snitt 36 per dag.

Marianne Hedenryd
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons