Bron där halkan slår till först
– Den bron är extremt farlig, säger Leif Floberg, styrkeledare på räddningstjänsten.
I tisdags inträffade en masskrock av sällan skådat slag på E4 nordost om Helsingborg. Ett 50-tal fordon var inblandade i olyckan i den norrgående riktningen, något färre i den södergående. En man omkom vid olyckan och 46 personer fördes till sjukhus med varierande skador.
Orsaken tros vara det hala väglaget i kombination med dålig sikt.
I oktober 2009 inträffade en liknande olycka på Rångedalabron – om än i mindre skala. Bron blev plötsligt oerhört hal och bilarna började köra in i varandra. Totalt fick åtta bilar bärgas från platsen. Men uppemot tolv stycken var inblandade i olyckorna. Som mest fyra i en seriekrock. Tre personer fördes till sjukhus, samtliga med lindriga skador.
Hade sikten varit sämre hade det kunnat bli mycket värre.
Leif Floberg på räddningstjänsten minns olyckan.
– Alla broar är luriga områden, men Rångedalabron är extrem, säger han.
Halka syns oftast inte, och kan uppstå mycket hastigt. Broar, även de som inte är nära vatten, tillhör de ställen där man bör vara extra uppmärksam eftersom de kyls av luften både underifrån och ovanifrån. Det ökar risken för blixthalka.
När det gäller bron i Rångedala ligger den dessutom i en sådan vinkel att vinden kyler den extra mycket, enligt Trafikverket.
– Vi har påpekat problemen för dem flera gånger och de är väl medvetna om dem, säger Leif Floberg och fortsätter:
– Den första olyckan när halkan slår till sker nästan alltid där.
Nu hoppas han att det ska komma upp någon form av varningsskyltar vid bron, och han uppmanar alla att vara extra försiktiga vid risk för halka.
– Det gäller på alla broar, men kanske speciellt där. Det gäller att sänka hastigheten och hålla avstånd till bilen framför. Dessutom är det bra att försöka vara lite mer uppmärksam och alert när det är risk för halt väglag, säger han.
Råd i trafiken
Visa hänsyn, ta det lugnt.
Se över vinterutrustningen, kolla vinterdäcken.
Sänk hastigheten och håll avståndet.
Starta 10 minuter tidigare.
Ta det lugnt i omkörningsfilen på mitträckesvägarna. Där får saltet sämre verkan eftersom det inte bearbetas tillräckligt av tyngre fordon.
Hur ser det ut på vägarna? Uppdatera dig via webben, radio och TV.
Se upp för frosthalka i dalgångar och sänkor och på broar.
Överväg alternativa färdsätt än den egna bilen.
Källa: Trafikverket