Bromsa mindre och få mer i lön - busschaufför: "Det är skit"
Men det är ett mycket hett ämne bland förarna.
Bra. Skit. Vi måste väl få bromsa??
I lunchrummet snackas det Pilotfish, det nya datasystemet. De kallar det kort och gott "piloten". Det hela går ut på att förarna under färd ser hur de kör, om de gör för häftiga inbromsningar, hur mycket bränsle det går åt – om de kör ekonomiskt och ekologiskt.
Är man en "grön" förare får man en lönebonus på minst 310 kronor i månaden. Har man för mycket gult och rött i sitt körsätt får man, ingen utskällning, men väl hjälp att bli bättre.
En av förarna är på väg ut till sin buss.
– Det här systemet är skit. Vi måste väl få bromsa? Det är inte vi som bestämmer det, det är trafiken som bestämmer, säger han.
Invändningarna handlar också om att olika linjer kräver olika körsätt – och när på dagen man kör. De som kör under högtrafik "förlorar" på det, riskerar att hamna på ett rödare körsätt.
Vid ett av borden sitter Puff Löwgren och Inger Sernestål.
– Visst är det väl bra med eko-driving, att vi sparar miljö och bränsle. Men det är en stressfaktor. En del tror att vi inte ska bromsa längre. Men det är klart att vi måste. Och en del kör för fort, så visst är det väl bra på det sättet.
De har två dosor att hålla koll på. Dels den som visar realtiden, sekunder som står och tickar. Nu också den nya "piloten". Två parametrar som ibland motverkar varandra. Är de försenade måste de köra fortare och tvingas därmed till fler inbromsningar.
– Det har blivit lite tävling också, den som kör på mest luft vinner. Jag har kört buss i 30 år, ska jag börja tävla med småpojkarna?? Nej, aldrig, säger Inger Sernestål.
Ombord på en buss sitter Gami Ferati. Han är startklar.
– Jag har jobbat i Skåne tidigare, så jag har kört med en sådan här förut. Och jag tycker inte att det är några problem. Det gäller att inte stirra sig blind på den.
Kör du grönt?
– Ja, jag kör grönt. Men det viktigaste är säkerheten, den kommer i första hand.
Pilotfish
Just nu trimmar Borås Lokaltrafik in det nya systemet i bussarna.
Från den 1 januari ska alla bussar vara utrustade med tekniken.
Tekniken kostar sammanlagt cirka 1,2 miljoner att installera.
Pilotfish mäter bland annat hastighet, inbromsning och om bussen stått på tomgång. Målet är att chaufförerna ska köra mer rationellt och därmed spara in på bränsle. Passagerarna ska också få en behagligare resa.
Man kan också se oljetrycket, batterispänning, kylvattentemperatur. Vilket gör att fel och brister kan upptäckas och åtgärdas innan bussen havererar.
Via en display i bussen får chauffören bland annat reda på om det bromsas in för mycket. Efter varje bussrunda kan chauffören se om körningen varit rationell och vad som kan förbättras. De som kört miljövänligt blir så kallade gröna chaufförer och får en lönebonus på drygt 300 kronor i månaden.
Det är 155 kronor från förarnas lönepott och 155 kronor från BL. Pengarna från lönepotten kan inte BL behålla, utan den måste betalas ut. Är det noll gröna förare någon månad så flyttas de pengarna över till nästa månad.