Blev blåsta på semestern
När familjen Sahlberg från Borås klev in i den hyrda stugan i Falkenberg fick de en chock. Dammiga golv, smutsiga kärl och husläge flera kilometer ifrån havet. Precis tvärtom vad som lovades i annonsen.
Men den tänkta drömsemestern förvandlades snabbt till en mardröm.
- Vid första anblicken var det inget fel på huset. Men så snart vi klev in så var det kladdigt på golvet och det smulade sig under fötterna. Det första jag fick göra var att börja dammsuga. Det var ju inte hela världen, men...
När familjen skulle börja laga middag möttes de av ytterligare en obehaglig överraskning.
- Jag öppnade skåpet för att ta ett dricksglas. Det var fläckigt och smutsigt. Samma sak med kaffekopparna. Kastrullerna och andra kärl i köket gick knappt att använda, säger Jessica Sahlberg.
I annonsen utlovades närhet till både havet och livsmedelshandel. Men en kort promenad till kusten var egentligen en sträcka på åtta kilometer. Och närmaste butik låg också betydligt längre bort än vad som beskrevs i annonsen.
- Vi ringde upp ägarna och förklarade läget, men de hade svårt att förstå våra problem. Vi skickade annonsen till dem på mobilen, men de sa att det måste ha blivit något fel i beskrivningen. Det tyckte vi var konstigt eftersom det var de själva som hade skrivit den, säger Pierre Sahlberg.
Ägarna föreslog att familjen skulle lämna stugan och få tillbaka pengarna på sitt konto. Men några pengar har de inte sett till. 5 000 kronor betalade familjen för stugan som de bara spenderade några timmar i.
- Det handlar inte om pengarna. Det är ju själva upplevelsen vi hade sett fram emot och vi hade planerat evenemang med familjen i Falkenberg hela veckan. Vi vill varna andra familjer, som har tänkt hyra stuga, att inte vara så godtrogna utan att verkligen kolla upp ägaren innan.
När BT kontaktar en av ägarna till stugan vill denne inte kommentera de falska uppgifterna i annonsen.
- Vi har inte lovat att betala tillbaka pengarna. Familjen sa att de skulle kontakta Allmänna reklamationsnämnden så vi får se vad de kommer fram till.
När det gäller affärer mellan privatpersoner kan inte ARN göra så mycket. Inte heller det företag som driver sajten, där annonseringen skedde, kan agera i ärendet.
- Vi fungerar ungefär på samma sätt som blocket. Det är annonsörerna själva som ansvarar för innehållet. Om vi hade varit en förmedlare i vanlig bemärkelse så skulle vi agera. Men på vår hemsida är det personerna själva som får göra upp om det blir missförstånd.
Så här säger Konsument Borås
En privatperson får inte vilseleda eller sprida felaktig information. Om man råkar ut för det så ska man genast ta kontakt med uthyraren och påtala problemet. Då har de en skyldighet att rätta till det. Om inte det fungerar så ta bilder på det som inte överensstämmer med annonsen som bevis.
Innan man hyr en stuga ska man ta reda på så mycket information som möjligt. Det bästa är om man kan åka och titta på stugan innan man betalar. Om ägarna har hyrt ut tidigare så kan man be dem att lämna referenser. Det säkraste är att hyra från en förmedling som har möjlighet att kontrollera stugan innan.