Annons

Bilarna går som tåget

Sväng ut på motorvägen, hitta en konvoj där ett antal bilar ligger tätt efter varandra, och anslut. Sedan är det bara att släppa ratten, luta sig tillbaka och låta bilen sköta resten.
Borås • Publicerad 15 december 2009
Carl Bergenhem, forskare på SP i Borås, jobbar med trådlös kommunikation. Han tror att fordonståg kan vara verklighet inom tio år.
Carl Bergenhem, forskare på SP i Borås, jobbar med trådlös kommunikation. Han tror att fordonståg kan vara verklighet inom tio år.Foto: Lennart Magnusson
Foto: 

Låter det som science fiction. Det är det inte. Långt därifrån.

Nu ska bilarna gå som tåget. Jo, det är faktiskt sant. I framtiden är det tänkt att bilar ska kunna bilda långa ”vägtåg” på större vägar för att spara bränsle, mildra miljöpåverkan och höja förarkomforten.

Annons

Det här är en framtid som inte är allt för avlägsen om man får tro forskarna. Teknologin finns redan och på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP, i Borås pågår arbetet för fullt.

Tester med så kallade vägtåg ska provas på bana redan om ett par år.

– 2011 eller 2012 kommer det att ske demonstrationer, säger Carl Bergenhem, forskare på SP i Borås, som arbetar med utvecklingen av den trådlösa kommunikationen mellan fordonen.

Om tio år tror han att det rullar vägtåg på våra vägar.

SP jobbar inom det nystartade EU-projektet Sartre där man ska utveckla och testa tekniken för fordon som kör sig själva i långa ”tåg” på motorvägar. Grundtanken med vägtåg är att förbättra trafikflöden, restider, öka förarnas komfort, minska antalet olyckor, sänka bränsleförbrukningen och därigenom också få ner koldioxidutsläppen.

Fordonen kommer att vara utrustade med ett navigationssystem samt sändare och mottagare som kommunicerar med ett ledarfordon.

Det fina med det här är att det inte behövs byggas ut någon ny infrastruktur med till exempel, magnetslingor i vägarna eftersom kommunikationen sker trådlöst mellan fordonen.

Tanken är att det alltid ska finnas ett ledarfordon i varje ”vägtåg” som körs på vanligt sätt av en van förare, till exempel en lastbil, taxi eller buss. Övriga förare i konvojen kan då ägna sig åt annat, fika, läsa eller bra njuta av färden och dessutom spara bränsle. Forskarna tror att en sådan här lösning skulle spara i genomsnitt 20 procent bränsle.

– Ett tiotal fordon skulle kunna ”kopplas” samman i ett sådant här vägtåg, säger Carl Bergenhem.

Även om teknologin i princip redan finns tillgänglig så finns det problem att lösa på vägen.

Annons

Ett är att få systemen att samarbeta. Ett annat problem är den juridiska delen.

– Det kommer att krävas lagändringar. Till exempel att fordon får köra så här tätt ihop, vilket de inte får idag, säger Bergenhem.

SARTRE står för Safe Road Trains for the Environment. Projektet delfinansieras av Europeiska kommissionen genom det sjunde ramprogrammet. Det kommer att ledas av Ricardo UK Ltd och omfatta ett samarbete mellan följande deltagande företag: Idiada och Robotiker-Tecnalia från Spanien, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) från Tyskland samt de svenska företagen SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Volvo Personvagnar och Volvo Technology.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons