Bara två huvudspår för Götalandsbanan
Två huvudalternativ ställs mot varann i det fortsatta utredningsarbetet, istället för ett helt lapptäcke med förslag.
Det är välkomna besked för kommunstyrelsen i Borås, som haft problem med alla reservat som hindrat markutnyttjandet.
– Vi kan säga att vi går från att ha en död hand över stan till en död lillfinger, säger kommunalrådet Ulrik Nilsson.
– Och det är naturligtvis viktigt att att vi nu kan lägga markreservat med större precision, fortsätter han.
Från Göteborgshållet dras den nya järnvägen söder om riksväg 40, i två alternativ på ömse sidor om Viareds industriområde.
Nuvarande stationsområdet angörs antingen söderifrån, via Lusharpan, eller från norr via den nuvarande skarpa ”hästskon” genom Parkstaden.
Väljs det sistnämnda alternativet, dras järnvägen öster ut i ett sydligt läge, nästan identiskt med nuvarande Kust till kust-banan.
Det andra alternativet innebär att Götalandsbanan dras vidare norrut från nuvarande stationsområdet i Herrljungabanans läge och böjer av österut i en tunnel under Norrmalm.
Det är denna sträckning som kommunens politiker själva förordar. För att skynda på planeringen görs Borås stad på egen bekostnad en fördjupad studie av det här alternativet.
Ännu finns inga pengar avsatta för bygget av järnvägen. En första, viktig vink kommer i höst när regeringen presenterar sin infrastrukturproposition och långtidsplaneringen för åren 2010-19.