Asplunds i konkurs
Den utdragna och bittra striden mellan Asplunds och Lahalls bil i Torestorp ligger bakom.
Nyligen dömde Hovrätten i västra Sverige Asplunds att betala 3,3 miljoner i skadestånd i tvisten med Lahalls. Tidigare hade tingsrätten gett Asplunds rätt.
– Konkurs blev enda möljligheten. Även om vi överklagar måste pengarna betalas in på ett spärrkonto, säger Tommy Asplund, VD för Asplunds.
Domen blev en dubbel kalldusch för Asplunds. Hovrättens utslag stick i stäv med tingsrättens. Dessutom blev skadeståndet mycket större än Asplunds i värsta fall räknat med.
– Hovrätten har beräknat tiden fel för den skada som vi beskylls ha vållat motparten. Ett år extra. Det fördubblade skadeståndsbeloppet, säger Tommy Asplund.
- Vi hävdar att Hovrätten har begått grovt rättegångsfel. Vi vänder oss därför till Högsta domstolen för att få rättegången att gå en gång till i hovrätten, säger advokat Olle Lindblad, Asplunds ombud. Men det tar tid, kanske ett halvår, innan Högsta domstolen kan ge ett besked.
Med Asplunds i konkurs hamnar Lahalls en bit ner bland fordringsägarna. Det kan innebära att företaget får blott en liten del av skadeståndet. Eller kanske rent av inget alls. Blir det ny rättegång och Lahalls förlorar tvingas man betala rättegångskostnader på en bra bit över en halv miljon. Insatserna är höga i denna tvist.
– Att Asplunds gick i konkurs är väntat. Vi räknade med det, och att skadeståndet var osäkert, säger Martin Dahlqvist, VD för Lahalls.
14 anställda finns hos Asplunds vid anläggningen i Brämhult. Konkursförvaltare driver vidare verksamheten och de bilägare som är beroende av service för sina märken ska få det. Vad som händer med verksamheten på sikt är ännu oklart. Joachim Wallesch och Tommy Asplund har varit ägare av företaget. Citroën, Jaguar och Land Rover är de märken som sålts och servats.