80 miljoner kronor till vackrare motorväg genom Borås
Hur man ska börja är man ännu inte ense om.
Samarbetsprojekt mellan kommun och Vägverk som ska göra stadsmotorvägen vackrare från Svensgärdesbron i öster till Olofsholmsbron i väster har fått arbetsnamnet Skönheten och oljudet och bygger på ett avtal mellan Borås stad och Vägverket från år 2006.
Sträckan är indelad i fyra avsnitt och nu väntar förhandlingar med vägverket om var och när man ska börja.
Sträcka ett omfattar Olofsholmsbron till Brodalsmotet och beräknas kosta cirka 25 miljoner kronor. Sträcka två från bron över Viskan till Klippbron (inklusive Annelundsmotet) kostar 33 miljoner kronor. Sträcka tre Klippbron till och med Hultamotet kostar 11 miljoner kronor och sträcka fyra Hultamotet till Svensgärdesbron kostar 10,5 miljoner kronor.
Samtliga avsnitt ska få nya sidoräcken och mitträcken samt även nya vägportaler.
På den första sträckan planeras det också uppsnyggning av stödmurar samt anläggande av grönytor.
De två första sträckorna får också ny mittbelysning.
Nu väntar förhandlingar där det slutgiltiga beslutet ska tas. Det finns nämligen ett alternativ till som Vägverket förordar.
Att man i en första vända byter mittbelysning till så kallade mittföljare på alla sträckorna. Det som sedan återstår är bland annat räcken och det vill man samordna med sedvanligt brounderhåll.
I brounderhållet ingår byte av kantbalkar och då måste räckena ändå tas bort.
Kommunen vill enligt Peter Skoglund på kommunens planeringskansli börja med sträcka tre och fyra och få räcken och allt färdigt på en gång. Om parterna kan enas kan det bli byggstart i början på nästa år.
När det gäller oljudet (bullret) på stadsmotorvägen säger Sture Larsson-Jones på miljöskyddskontoret att en hastighetssänkning från 90 till 70 i timmen medför en kraftig minskning av trafikbullret.
Idag ligger exempelvis genomsnittsbullret på Petersbergsgatan alldeles intill stadsmotorvägen en bit över 60 decibel.