Annons

Stationen lika fin som förr

Bollebygds stationshus kommer att i stort sett återställas till 1894 års utseende.
Bollebygd • Publicerad 30 november 2008
Oskar II kom aldrig till järnvägsinvigningen, men emblemet hade redan tillverkats.
Oskar II kom aldrig till järnvägsinvigningen, men emblemet hade redan tillverkats.Foto: Anne Engström
Golvet i vänthallen är det ursprungliga. Väggarna har gjorts i ordning i gammal stil.
Golvet i vänthallen är det ursprungliga. Väggarna har gjorts i ordning i gammal stil.Foto: Anne Engström
Bollebygds stationshus är gult i dag, men blir snart ommålat i falurött, olivgrönt och krämfärgat.
Bollebygds stationshus är gult i dag, men blir snart ommålat i falurött, olivgrönt och krämfärgat.Foto: Anne Engström
På södra sidan finns en takkupa. Det skulle det ha gjort på norra sidan också.
På södra sidan finns en takkupa. Det skulle det ha gjort på norra sidan också.Foto: Anne Engström

Ägaren Oktod AB har fått klartecken av byggnads- och miljönämnden i Bollebygd. Huset är q-märkt, men åtgärderna syftar till att återställa ursprunget.

Arbetena kommer att göras i två etapper. Den första etappen består av att måla om huset i originalfärgerna. Den andra etappen består av att bygga på en takkupa på norra sidan, mot Stationsvägen. Ommålningen planeras påbörjas till våren och för det har företaget fått bygglov. Takkupan är en åtgärd som inte är aktuell just nu, men skall göras på sikt och man har fått positivt förhandsbesked om bygglov.

Annons

– Vi vill bygga en likadan takkupa på norrsidan mot Stationsvägen som den huset redan har på södersidan, säger Claes Tilander på Oktod.

Bollebygds station var en av de stationer som byggdes utmed järnvägen från Almedal (Göteborg) till Borås. Almedals och Borås stationer var i sten, men de mellanliggande stationerna var i trä och likadana. Rävlanda station har takkupa på båda sidor och det skulle Bollebygds station också haft, men pengarna tog slut.

– Även Hultafors och Hindås har haft likadana stationshus, men dagens station i Hultafors är inte den ursprungliga och den i Hindås är ombyggd till alpstil då alla göteborgare började åka dit på skidresor.

I dag är Bollebygds stationshus gult. 1894 års färger, som Claes Tilander vill återställa, var falurött nertill och olivgrönt upptill med krämfärgade fönster. Det finns inga färgnummer att gå efter men med hjälp av Lödöse museum kommer färgfabrikanten att ta fram rätt kulör.

Trappan utanför stationshuset kommer från Härryda station.

Även inne i stationsbyggnaden har Oktod AB bevarat stationskänslan. Man kommer in i stora vänthallen och Claes Tilander sitter och arbetar i det som var andra klassens vänthall. Första klassens vänthall har blivit en bar. På en vägg hänger Oskar II:s porträtt och på en annan en plåtbit med ett emblem för Oskar II. Han skulle ha invigt järnvägen 1894 men kom aldrig.

– När vi tog över såg det bedrövligt ut här inne, säger Claes Tilander. Vi har gjort så mycket vi kunnat tidsenligt. Det har kostat en del men eftersom vi arbetar med historia ville vi ha en lämplig miljö. Nu då stationsområdet blir klart kommer omgivningen att vara den rätta också.

K-märkt eller Q-märkt?

K-märkt är ett äldre begrepp från mitten av 1900-talet. En byggnad kunde då vara märkt med ett K i detaljplan vilket betydde att huset inte fick rivas eller förvanskas. K-märkt har idag ersatts med q eller Q i detaljplan och den formella beteckningen är alltså q-märkt.

Begreppet k-märkt lever kvar i folkmun och har blivit en benämning på en byggnad som är kulturhistoriskt intressant, men inte alltid lagskyddad.

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons