Annons

Servicedeklaration på gång i Bollebygd

Nu får brukarna inom hemtjänsten veta vad de kan förvänta sig av Bollebygds kommun.
Bollebygd • Publicerad 21 november 2008

BOLLEBYGD.

En servicedeklaration är på gång.

Annons

Avsikten med en servicedeklaration är att medborgare och brukare har rätt att få veta vad de kan förvänta sig av kommunen. På sikt skall servicedeklarationer tas fram för fler verksamheter, men arbetet inleddes med hemtjänsten.

– Man skall till exempel veta hur lång tid man behöver vänta på hemtjänsten, sade omsorgschef John Henriksson då han presenterade delar av deklarationen vid äldredagen nyligen.

Överenskomna tider skall hållas med max 15 minuters avvikelse eller om förändring sker skall det meddelas. Brukaren skall veta vem som kommer hem, ha en kontaktperson inom personalen, möta personal med tydliga namnskyltar med foto med mera. Beslut efter ansökan om hjälp skall lämnas inom 14 dagar, vård och omsorg skall inledas inom två vardagar från att det beviljats.

Personalen skall vara kunnig och professionell, ge ett gott bemötande etc. En genomförandeplan skall göras tillsammans med brukaren och önskade förändringar skall göras om det är möjligt. De som har trygghetslarm skall få snabb kontakt dygnet runt.

– Det är viktigt att klargöra vad som är kvalitet inom hemtjänsten och omsorgen över huvud taget, sade John Henriksson.

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons