Räkna med utematte
Att bara sitta och räkna i sin mattebok kan kännas trist. Men om man blir medveten om i vilka sammanhang man har nytta av matte så blir man mer motiverad. Allt möjligt i tillvaron är ju matte.
Det har visat sig att elever som lär sig matte och slöjd i kombination ofta blir bättre på matte. För att kunna utföra ett hantverk måste man ofta kunna mäta och beräkna material.
I går fick eleverna gå runt på fyra olika stationer och jobba med olika aspekter av matten.
En av övningarna var att tyst för sig själv känna efter när det hade gått en minut och då ta ett steg framåt. En del elever var imponerande nära, för att inte tala om en av dem som steg fram exakt när det hade gått en minut. I den gruppen hade den som var längst ifrån tiden en minut och 15 sekunder, imponerande även det.
Eleverna fick också ställa sig på led efter ålder och efter hårfärg. Det blev viss diskussion innan de kom fram till vem som var äldst och yngst, men framför allt då eleverna skulle avgöra vem som hade ljusast och mörkast hårfärg.
På stationen intill fick eleverna kasta ärtpåsar och försöka hamna i rutan med högst poäng. Någon i gruppen fick hela tiden föra protokollen och summera lagets poäng.
Bowling och jämfotahopp användes också för att summera tal och mäta avstånd. Frida Erikssons jämfotahopp fick laget långt framåt.
Men matte är inte bara plus och minus, utan även former. På en av stationerna fick eleverna klippa isär olika former och sätta ihop dem till kvadrater. Tobias Nilsson Högberg och Alma Johansson visade gärna upp sina lyckade kvadrater.