En låda med dragkraft
Allison är världens största tillverkare av automatiska växellådor till tunga fordon. Allison Transmissions huvudkontor för norra Europa ligger sedan 2005 i Bollebygd och har Jan-Erik Eskilsby som vd. Han har en mångårig erfarenhet inom lastbilsbranschen och har arbetat för bland annat Scania och Volvo.
Allisons automatväxellådor gör att motorn arbetar på effektivast möjliga sätt. Det ger lägre motorvarv, minskat slitage och minskade utsläpp.
Automatväxellådorna har god prestanda och lång livslängd jämfört med andra växellådor.
– Förr kallade man automatväxellådor för ”invalidlåda”, säger Sverker Åsemyr, Allisons account manager. Idag är de så effektiva att motorn arbetar bättre med färre hästkrafter än i en bil med manuell växellåda.
Verksamheten har växt sedan företaget etablerades i Bollebygd. Från att 2004 ha levererat cirka 1000 växellådor beräknas försäljningen 2008 bli minst 2?500 växellådor. Alla fordonstillverkare utom MAN köper Allisons lådor. Det är framför allt inom det tyngre segmentet som Allisonlådorna
Under den tiden har Allison, genom bland annat medarbetaren Joar Turesson, deltagit i Scania-karavanen som rest runt i landet för att visa lastbilar. Jan-Erik Eskilsby säger att det är en överlägsen försäljningsmetod att kunden själv får känna på växellådan och övertyga sig själv om hur bra den fungerar.
Nu är nästa steg att inrätta ett permanent democenter för Allisons automatväxellådor. Sedan tidigare har företaget goda kontakter med Scania, som köper många av deras växellådor, så nu vidareutvecklas samarbetet genom att Allison får tillgång till Scanias ett år gamla democenter i Viared utanför Borås och provbana vid Ramnaslätt i Borås.
Provbanan ligger i bergtäkten vid Ramnaslätt och erbjuder rejält långa och branta backar där man kan testa växellådornas förmåga till det yttersta.
– Många åkare som varit tveksamma till automatväxellådor har provkört här och blivit övertygade, säger Joar Turesson. De imponeras framför allt av hur bra det går att starta lastbilen i uppförsbacke eller att backa i uppförsbacke.
BT:s reporter provkör en av lastbilarna i en rejält brant uppförsbacke och märker hur lätt det går att manövrera fordonet - både i branta uppförsbackar och backande uppför (i något mindre brant backe).
Speciellt möjligheten att backa uppför och krypköra framåt utan kopplingsslirande har tilltalat åkare som arbetar i asfaltsläggarbranschen. De kan skjuta på eller dra asfaltsläggaren uppför backen utan problem.
Allison Transmission Företaget startades 1915 i Indianapolis, Indiana, USA av James Ashbury Allison. I början tillverkades delar och prototyper till den framväxande bilindustrin och senare också till flygindustrin.1929 köps företaget av General Motors.1948 lanseras första generationens automatiska växellåda för stridsvagnar, CD850.1949 lanseras första generationens automatiska växellåda för tunga off-roadfordon, exempelvis dumprar.1956 presenteras första generationens automatiska växellåda för tunga kommersiella fordon.1979 produceras den miljonte växellådan.2007 byter företaget ägare efter nästan 80 år inom General Motors-koncernen. The Carlyle Group från Washington DC, USA och Onex Corporation från Toronto, Canada är nya ägare till Allison Transmission.Allison Transmission har i dag drygt 3600 anställda över hela världen och finns i 80 länder. Tillverkning sker i USA, Brasilien och Ungern.Allison Transmissions huvudkontor för norra Europa ligger sedan 2005 i Bollebygd. Verksamheten leds av Jan-Erik Eskilsby, Northern Europe Area Manager. Ytterligare fyra personer arbetar där.Joar Turesson ansvarar för det nyöppnade democentret i Borås, det enda i Europa.2004 levererades cirka 1000 växellådor till norra Europa, 2008 levereras minst 2500.