Annorlunda orgelupplevelse
Stycken av Bach och Torbjörn Widfeldt själv både förklarades och spelades.
I Bollebygds kyrka är det tradition att ordna orgelafton på kyndelsmässodagen.
Församlingen började kvällen med att bänka sig på orgelläktaren, där Torbjörn Widfeldt gick igenom uppbyggnaden av de stycken han skulle spela i musikgudstjänsten och berättade om deras bakgrund.
Den inledande ”Fantasi och fuga i g-moll” spelade J?S Bach då han provspelade för tjänsten som kantor i Hamburg och den innehöll en del referenser till företrädarens verk.
– Han fick inte tjänsten, men det berodde inte på att han inte spelade bra, säger Torbjörn Widfeldt. Utan det var snarare så att han inte fick den för att han inte kunde gifta sig med företrädarens dotter.
Bachs stycken är ofta i två delar, varav ofta den ena är en fuga.
Bachs Air ur ”Svit för orkester D-dur” skrevs från början för stråkinstrument.
– Eftersom det inte är skrivet för orgel så har Bach lagt ett avstånd mellan överstämmorna som är större än mina och de flestas händer klarar så man får fixa lite med fingrarna för att nå.
Efter Torbjörn Widfeldt förklarat Bachstyckena förflyttade sig församlingen ner i kyrkbänkarna för att bättre kunna njuta av orgeltonernas alla nyanser. Församlingen sjöng psalm 406. En textrad ur psalmen bidrog med kvällens rubrik ”O du härlighetens sken”.
Göran Edin stod för bönen och kollekten gick till församlingens musikverksamhet. I den har bland annat ingått den uppmärksammade uppsättningen av Mozarts Reqviem i höstas.
Kvällen avslutades med att Torbjörn Widfeldt spelade sitt eget arrangemang till ”Käre Jesus vi är här” (psalm 406).