Tankeväckande och spännande 90-talsvardag
Romanen kretsar kring den medelålders Alice, som blivit bedragen av sin man och hals över huvud lämnar sitt trygga liv och flyger till dottern i New York. Där blir hon utelåst i Chinatowns slumkvarter och får ta del av den inte så turistvänliga versionen av staden.
Medan dottern, Babylonia, oroar sig för vart mamman tagit vägen, tvingas hon rannsaka sitt egna liv och fundera på hur hon kunnat bli lika rutinstyrd som föräldrarna. Trots att hon fattat beslutet att bosätta sig i en av världens mest spännande städer.
Det är roligt, tankeväckande och spännande. Först blir jag lite förbryllad av att Rudefors inte väljer att förlägga handlingen i nutid, utan till början av nittiotalet. Men så slår det mig: ingenting av detta skulle kunna hända om det funnits mobiltelefoner, för att inte tala om smartphones. Hela berättelsen är beroende av att Alice, Babylonia och de övriga karaktärerna ska kunna gå om varandra, gå vilse, inte veta allt hela tiden.
Det är då den där vemodigheten infinner sig. Är det slut på den här typen av äventyr nu? Kommer det aldrig mer att finnas mammor på vift? En sån tur då att det finns författare som Rudefors, som skriver om vardagsäventyr medan hon fortfarande minns en värld där inte all information är tillgänglig med hjälp av ett par knapptryckningar!
Ingrid Rudefors har en bakgrund inom film och teater, och Samtidigt på ett tak i Chinatown är onekligen filmiskt skriven. Ibland lite för mycket. Filmmediet kan med större frihet skifta perspektiv, medan prosan gör bäst i att hålla sig till en eller ett par vinklar. Här får man ta del av berättelsen genom ett otal karaktärers ögon, vilket gör läsningen en aning rörig.
Men det gör inte så mycket, sådana skavanker kan man lätt förlåta en författare med genuin berättarglädje.
Caroline Croona