Dålig retorik i retorikbok
Inte för att den egentligen är så dålig om man känner sig i behov av en kortfattad och enkel grundkurs i retorik. Men som någon slags guide för pedagogisk personal i klassrumssituationer håller den inte.
Två saker irriterar mig mer än annat i boken. Det första är det direkta tilltalet. Det är helt enkelt en retorisk miss att vara så personlig.
Jag är inte du med Hans Gunnarson och jag vill inte vara du med Hans Gunnarson. Reaktionen när han uppmanar mig till retoriska handlingar blir därför snarare ett motstånd än en vilja att göra som han säger. Och det kan ju inte vara meningen i en lärobok om och i retorik.
Det andra är med vilken självklarhet författaren reducerar såväl pedagogiska som filosofiska problem till just retorik.
Den som har lite på fötterna vet ju att retoriken i sig har föga att säga när det kommer till filosofin. Inte minst lär oss ju Sokrates i Platons skrifter detta. Vi som har arbetat med lärande under en längre tid vet ju att detsamma gäller pedagogiken.
Så tyvärr. Även om Hans Gunnarsons bok både är ordningssam och strukturerad är den på en gång både för kort och för lång. I vissa avsnitt saknas en fördjupning, i andra idisslas självklarheter.
Slutsats. Vissa delar av budskapet må vara snyggt paketerat, men sin helhet är Lärarens retorik ändå lika tom på innehåll som den mesta retoriken är.
Mikael R Karlsson