Omotenashi: Upplev japansk gästfrihet hos Lexus Borås
I våras slog Lexus Borås upp portarna i Viared. En helt ny fullserviceanläggning där du kan köpa, serva men också sälja din Lexus.
Lexus första modell lanserades 1989 och sedan dess har det japanska bilmärket varit synonymt med kvalité och känsla för detaljer. Lika viktigt för Lexus framgång har den japanska gästfriheten varit.
– Om jag bjuder hem någon till mig ska man förvänta sig ett visst bemötande. Det är självklart att jag städar och plockar i ordning. Det är ingen skillnad när en kund besöker oss. Vi välkomnar alla som gäster, berättar Peter Bengtsson, ansvarig för Lexus Borås.
– Redan när någon kontaktar oss är det viktigt för mig att veta varför. Vill du provköra en bil? Vill du serva den? Eller vill du veta mer om Lexus? Jag ställer alltid frågan om vad vi kan hjälpa till med för att du som kund ska få ut så mycket som möjlig av vårt möte, fortsätter han.
För att varje Lexus-anläggning ska hålla högsta kvalitén håller Lexus från centralt håll noga koll på sina lokala återförsäljare. Butikskontrollanter besöker anonymt bilhallen och kontaktar alla anläggningar via telefon och e-post med olika frågor. Skulle något i gästvänligheten inte leva upp till de höga förväntningarna får Peter med kollegor feedback på hur de kan förbättra sitt arbete.
– Det får oss att alltid vilja vara lite bättre. Vi blir aldrig färdiga med det här arbetet. Att ta hand om våra gäster är vårt jobb. Naturligtvis säljer vi bilar, men hur vi tar hand om våra gäster är det verkliga arbetet. Du ska kunna förvänta dig en kundupplevelse utöver det vanliga, förklarar han.
”Du ska förvänta dig det lilla extra – och det ska vi leverera”
Hur kan då den japanska gästfriheten ta sig uttryck? Peter Bengtsson ger ett exempel.
– Nyligen fick vi ett samtal av ett par på genomresa som fick problem med sin Lexus i närheten av vår anläggning. Bilen var inte köpt hos oss, men vi inom Lexus hjälper varandra, så vi såg till att föraren fick hjälp med en lånebil och vi tog hand om reparationen. Vi såg också till att ordna lunch så att färden kunde fortsätta så bekvämt som möjligt. För mig är det ett exempel på vad Lexus står för. Det ska vara tryggt att vara Lexus-ägare. Du ska förvänta dig det lilla extra – och det ska vi leverera, konstaterar Peter.
Detaljerna spelar roll
Något som får Lexus att sticka ut är känslan för detaljer. En Lexus genomgår oftast över 3 000 olika kontroller innan de rullar ut ur fabriken. Lexus egna hantverksmästare, så kallade Takumis, säkerställer att varje detalj håller högsta kvalitet.
För Peter och hans kollegor, Semir och Hanna, är det viktigt att den noggrannheten präglar varje kundmöte.
– Varje bil som står i vår bilhall är framtagen med stor kärlek och med en otrolig hantverkskänsla. Min uppgift är att översätta den känslan i varje kundmöte. Har du vägarna förbi och är nyfiken ska du inte tveka – välkommen in – men om du ringer och bokar in ett möte kan vi förbereda oss och verkligen ge dig tid. Vi älskar bokade möten, konstaterar Peter. – Då ser vi till att anpassa upplevelsen efter dig, fortsätter han.
Peter har tidigare arbetat hos flera olika bilåterförsäljare. Sedan han blev ansvarig för Lexus Borås har han hittat hem. Han tycker att det är just detaljerna som får Lexus att sticka ut mot konkurrenterna.
– Lexus ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Varje detalj är genomtänkt, fyller en viktig funktion och fungerar som den ska, avslutar han.
Vill du uppleva Lexus japanska gästfrihet?
Boka ett möte eller besök anläggningen på Företagsgatan 16 i Borås.