Senil och halvblind på vägen men ej i luften
Gubbar i trafiken
Nu är man pensionär, inte folkpensionär men avtalspensionär. Och gubbe i trafiken enligt den yngre generationen.
Att sakta ner i trafiken när man inte längre är örnögd på dan och kattögd på natten, är väl ganska naturligt.
Men vad har man där att göra om man är halvblind och halvdöv och samtidigt kanske fått en släng av Alzheimer?
Systemet med läkarintyg för att få behålla behörigheten finns redan för yrkeschaufförer och för alla med någon form av flygcertifikat.
För att behålla mitt certifikat för att flyga luftballong krävdes det ett minsta antal flygtimmar samt läkarundersökning vartannat år. Och numera som för andra flygcertifikat PC en kompetenskontroll inför en instruktör.
Tyvärr är det så att det fortfarande är politiskt självmord att kräva förnyad läkarkontroll för privatbilister över 60 år. Många ser körkortet inte som ett kompetensbevis, utan som en en mänsklig rättighet.
Men även de yngre förarna som förmodligen inte är i behov av en läkarkontroll , t.ex motorcyklister, skulle också behöva en koll efter några år.
Inte på grund av hälsan utan på grund av körförmåga och riskvärdering. Då kanske vi skulle kunna få bort en hel del olyckor där den yngre risktagaren tar livet av den halvblinde senile gubben eller tvärtom.