Annons

Varutransporter på gågatan ifrågasätts

Cityföreningen i Ulricehamn och kommunens trafikenhet diskuterar hur man ska lösa frågan om varutransporter till butikerna på Storgatan. Nyligen fick Bar Prego på Storgatan sin markis nedkörd och frågan aktualiserades på nytt.
Ulricehamn • Publicerad 12 juli 2018
Jens Norrlander, Bar Prego, med sin nerkörda markis.
Jens Norrlander, Bar Prego, med sin nerkörda markis.Foto: Anette Westerlund/UT

Enligt lokala föreskrifter får varutransporter ske på gågatan mellan 8.00 och 10.30, men Cityföreningens handelsstrateg Linda Fritzson säger till Ulricehamns Tidning att det är en svårknäckt nöt att få varutransporter att ske under den föreskrivna tiden. Många butiker öppnar klockan 10 och vill inte ta emot leveranser tidigare.

– Vi måste göra något åt det, för vi kan inte ha det som det är nu. Ett förslag är att göra så kallade lastzoner utanför gågatan. Så får chaufförerna gå med varorna därifrån till butikerna, säger Linda Fritzson.

Annons

Pia Ketonen, trafikplanerare på kommunen, berättar att man har funderat på höj- och sänkbara pollare som hinder för att lastbilar kör in på Storgatan utanför tillåten tid.

I fredags hann Jens Norrlander på bar Prego knappt få upp sin nya markis innan en lastbil körde ner den fem timmar senare.

– Lastbilar och en gågata är en högst olycklig kombination, säger han till UT.

Anne EngströmSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons