Annons
Nyheter

Torka väcker entreprenörsanda

I torkans Kalifornien vidtas alltmer drastiska åtgärder för att spara vatten. Men det svåra läget väcker också entreprenörsandan, bland annat för bolag som framställer miljövänlig grön färg för söndertorkade bruna gräsmattor. Artiklarna i amerikanska tidningar talar sitt eget språk.(TT)
Publicerad 25 maj 2015

Artiklarna i amerikanska tidningar talar sitt eget språk. Såväl San Francisco Chronicle, Los Angeles Times och USA Today har uppmärksammat småföretagare och affärskedjor som på olika sätt drar fördel av den historiskt svåra torka som råder. Konstgjort gräs är ett hett område, liksom vattensnåla hushållsprodukter och torktålig landskapsarkitektur. Och så den giftfria färg som sägs få söndertorkade gräsmattor att se ut som golfbanor.

Ransoneringar

””
Annons

Enligt Titus har försäljningen av gräsfärg fyrdubblats jämfört med i fjol.

Torkan i delstaten beskrivs som historisk. Kaliforniens guvernör Jerry Brown har tidigare i våras beslutat om vattenransoneringar, tvingande regler som ska leda till att vattenförbrukningen i stadsområdena minskar med 25 procent jämfört med 2013 års nivå. Snötäcket i bergen och grundvattennivåerna är lägre än någonsin och Lake Mead, den stora vattenreservoaren i västra USA, är bara fylld till 38 procent, enligt tidskriften New Scientist.

Även bönder

Kaliforniens jordbruk, som fram tills nu i stort varit undantaget från sparbetingen men känt av stigande vattenpriser och uttorkande brunnar, kommer också tvingas minska sin vattenförbrukning. I förra veckan beslutade delstatsstyret att jordbruken med de äldsta vattenrätterna, som härstammar från guldruschen på 1800-talet, också måste spara 25 procent. En annan kategori gårdar, vars ägor ligger nära Sacramentoflodens och San Joaquinflodens delta, har erbjudit sig att dra ner sin förbrukning med en fjärdedel i utbyte mot att de inte måste dra ner vattenförbrukningen ytterligare senare i år.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons