Annons
Nyheter

Tangentbordskrigare i kampen mot IS

Facebook-fighters, Twitter-trupper och Youtube-jägare - striden mot extremism på det digitala slagfältet eskalerar. Men myndigheternas satsningar har varit valhänta och frågan är vad som verkligen biter på extremisterna. "Det här är min boss, vem är din? ".(TT)
Publicerad 27 februari 2015

"Det här är min boss, vem är din?".

Frågan, ackompanjerad av en bild på jihadistgruppen Islamiska statens (IS) ledare Abu Bakr al-Baghdadi, ställdes tidigare i februari från ett av de tusentals Twitter-konton som utgör IS hårdföra hejaklack på nätet. Den syrliga responsen lät inte vänta på sig:

Annons

"Var är din boss? IS fega ledare har gömt sig i månader medan hans dödskult sprider skräck".

Svaret hade lätt kanske kunnat avfärdas som typiskt "trollande", en provokation i syfte att reta gallfeber på mottagaren. Men avsändaren är ingen vanlig tangentbordstuffing utan Centret för strategisk antiterrorkommunikation, som står under amerikanska UD. Kampanjen "Think Again Turn Away" är bara ett exempel på nya satsningar mot extremistpropaganda på nätet. Problemet handlar inte bara om radikal islamism, men IS-jihadisternas väloljade pr-maskineri har gjort det brännande aktuellt.

"Pinsamt"

Men det finns belackare. Under rubriken "Utrikesdepartementets Twitter-krig med Isis är pinsamt" skriver Rita Katz från organisationen Site, som övervakar extremism på nätet. USA:s regering är ingen avsändare jihadister lyssnar på, och man ger extremister mer, inte mindre, utrymme, anser Katz.

"Hade folket bakom Think Again Turn Away förstått jihadisternas tankesätt och drivkrafter hade de vetat att motbildsprojektet inte bara slösar skattebetalarnas pengar, utan att i slutändan också är kontraproduktivt", skriver Katz.

Även i andra länder sjösätts initiativ i kölvattnen av IS pr-offensiv. Kanada och Frankrike har lanserat statliga program mot islamistisk radikalisering, med blandade recensioner. Den brittiska militären sjösätter i april en specialstyrka med inriktning på sociala medier, som en del av en bredare satsning på psykologisk krigsföring.

Ingen svensk strategi

Frågan kom upp vid det antiterror-toppmöte som nyligen hölls i USA, där Sveriges inrikesminister Anders Ygeman och regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism Mona Sahlin deltog.

Någon svensk strategi inriktad på sociala medier finns inte, varken militärt eller civilt. Mona Sahlin säger att hon inte tänker föreslå en "division för propaganda på nätet", men att det kommer att finnas en plan för förebyggande arbete i sociala medier. Sahlin är tveksam till vad myndigheter kan uppnå med "stora pekpinnen" och tror snarare på samarbete med gräsrotsorganisationer som målgruppen lyssnar på.

””

Terrorismexperten Magnus Ranstorp vid Försvarshögskolan ställer sig i grunden positiv och ser möjligheter i breda samarbeten mellan olika delar av samhället. Men han säger samtidigt att det är en "jätteuppförsbacke".

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons