Annons
Nyheter

Krav på motorinspektion efter flygolycka

Amerikanska och europeiska tillsynsmyndigheter beordrar inspektioner av nästan 700 flygplansmotorer inom 20 dagar efter dödsolyckan i USA i tisdags. Motorerna av typen CFM56-7B, som ska kontrolleras, liknar den som gick sönder och tvingade ett plan från Southwest Airlines att nödlanda i Philadelphia.(TT)
Publicerad 21 april 2018

Amerikanska och europeiska tillsynsmyndigheter beordrar inspektioner av nästan 700 flygplansmotorer inom 20 dagar efter dödsolyckan i USA i tisdags.

Motorerna av typen CFM56-7B, som ska kontrolleras, liknar den som gick sönder och tvingade ett plan från Southwest Airlines att nödlanda i Philadelphia. En del från den trasiga motorn krossade ett av planets fönster och en passagerare omkom.

Annons

Enligt ett uttalande från USA:s flygmyndighet FAA kan ett trasigt rotorblad resultera i att motorn slutar fungera under flygning och att delar som lossnar skadar motorn och flygplanskroppen, och att trycket inne i kabinen sjunker.

Direktiven från FAA och den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA tyder på en ökande oro, då ett liknande fel uppstod med samma typ av motor under en flygning 2016.

Inspektionerna av motorerna, som sitter i flygplan av typen Boeing 737, tar omkring fyra timmar.

Omkring 150 flygplan har redan kontrollerats, enligt myndigheterna.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons