Fler hatiska inlägg plockas bort
Europeiska unionen har pressat sociala medier-företag att öka sina ansträngningar med att bekämpa spridningen av extremistiskt innehåll och hatfulla inlägg på sina plattformar, och även gått så långt som att hota med lagstiftning.
I maj 2016 antog därför Microsoft, Twitter, Facebook och Youtube en uppförandekod med EU som innebar att de flesta klagomål skulle vara granskade inom 24-timmar. Även Instagram kommer att använda uppförandekoden enligt EU-kommissionen. Kraven har fått effekt och enligt nyligen publicerad statisk lyckas företagen nå upp till målet i 81 procent av fallen. Det kan jamföras med 51 procent i maj 2017 när kommissionen senast genomförde en granskning.
I genomsnitt plockar företagen bort omkring 70 procent av det innehåll som har flaggats hos dem, en ökning från 59 procent i maj förra året. EU:s jämställdhetskommissionär Vera Jourova vill dock inte se en hundraprocentig borttagningsgrad, eftersom det kan få inverkan på yttrandefriheten.
TT