Annons
Nyheter

Expert: Vi ger Facebook för mycket

Vi fyller i formulär, gör quizzar och lämnar likes på Facebook. Få tänker nog på att varje tryck sedan kan säljas vidare av Facebook till marknadsförare och påverkare som vill veta mer om oss.(TT)
Publicerad 20 mars 2018

Annonsörer och politiska partier har i många år köpt uppgifter om befolkningen från olika register och databaser för att använda i marknadsföring och valrörelser. Det som då funnits tillgängligt är exempelvis uppgifter om kön, ålder och hur och var man bor. Budskapen har då kunnat riktas till exempelvis alla 35-åriga män i Örebro i förhoppningen att de alla är ganska lika och har samma preferenser.

””

Ökad betydelse

Annons

Han tror att uppgifter från plattformar som Facebook kommer att få allt större betydelse.

””

Pontus Staunsrup säger att han inte är helt negativ till att företag använder information om människors beteenden och intressen när de utformar sin marknadsföring. Men han är oroad över den enorma mängd personlig data som vi lämnar till Facebook.

””

Sverige inspireras

Cambridge Analytica, som hamnat i blåsväder för att ha skaffat data om Facebookanvändare på ett otillåtet sätt, har efter det amerikanska presidentvalet 2016 berättat om hur de använde sig av väldigt detaljerad information om beteende, intressen och personlighetstyp hos väljarna för att nå rätt person med rätt budskap.

Och även om Cambridge Analyticas rykte i viss mån är släpat i smutsen nu så finns det många andra företag som jobbar med påverkan med samma eller liknande metoder.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons