Annons
Nyheter

600 knyck - på räls utan hjul

Utan hjul, svävandes cirka tio centimeter över rälsen, har ett japanskt höghastighetståg för första gången lyckats köra snabbare än 600 kilometer i timmen. Det så kallade maglevtåget bärs upp och drivs framåt med hjälp av magnetkraft, vilket kraftigt minskar friktionen jämfört med konventionella tåg.(TT)
Publicerad 21 april 2015
Utan hjul, svävandes cirka tio centimeter över rälsen, har ett japanskt höghastighetståg för första gången lyckats köra snabbare än 600 kilometer i timmen. Det så kallade maglevtåget bärs upp och drivs framåt med hjälp av magnetkraft, vilket kraftigt m
Utan hjul, svävandes cirka tio centimeter över rälsen, har ett japanskt höghastighetståg för första gången lyckats köra snabbare än 600 kilometer i timmen. Det så kallade maglevtåget bärs upp och drivs framåt med hjälp av magnetkraft, vilket kraftigt m

Utan hjul, svävandes cirka tio centimeter över rälsen, har ett japanskt höghastighetståg för första gången lyckats köra snabbare än 600 kilometer i timmen.

Det så kallade maglevtåget bärs upp och drivs framåt med hjälp av magnetkraft, vilket kraftigt minskar friktionen jämfört med konventionella tåg.

Annons

Det nya världsrekordet sattes på en testbana i närheten av Fujiberget, men Japan hoppas kunna ta tåget i drift 2027, på sträckan Tokyo-Nagoya. Med en topphastighet på 500 kilometer i timmen väntas restiden för de dryga 28 milen väntas landa på runt 40 minuter.

Kostnaden är dock lika astronomisk som hastigheten: 12 biljoner yen (nästan 900 miljarder kronor), enbart för den första sträckningen. Men regeringen hoppas kunna exportera tekniken, bland annat till USA, som premiärminister Shinzo Abe besöker till helgen.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons