Annons
Nyheter

Sjöström försvarar spelreklam: "Kul"

Sarah Sjöström är en av alla svenska idrottsstjärnor som syns flitigt i reklam för privata spelbolag. Hon känner för människor som faller in i ett spelmissbruk - men ser inga problem i sin egen roll. - Jag tycker det är kul att spela, säger simstjärnan.(TT)
Publicerad 24 juni 2018

Sarah Sjöström är affischnamn för ett av flera privata spelbolag verksamma i Sverige. Under pågående fotbolls-VM i Ryssland syns OS- och VM-guldmedaljören flitigt i tv-reklam, internetannonser och på stan.

””

Kalla nobbar

Annons

Skidstjärnan Charlotte Kalla har nobbat erbjudanden i miljonklassen när hon fått frågan om att vara reklampelare för spelbolag. Samtidigt har fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic valt att bli delägare i ett.

””

Ungefär en halv miljon människor i Sverige, varav de flesta män, beräknas ha någon form av spelproblem, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten. Sjöström ser däremot inget större moraliskt bekymmer i sin marknadsföring av ett bolag som tjänar pengar på människors missbruk. Från årsskiftet omregleras spelmarknaden med en ny licenslag.

””
””

Storvinst i fjol

Förra året var 24-åringens mest framgångrika hittills i karriären med tre VM-guld i Budapest, sex världsrekord och seger i den totala världscupen. Enligt Expressen så gjorde Sjöströms aktiebolag en vinst med 8,5 miljoner kronor.

””

TT: Hur stor är den ekonomiska drivkraften?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons