Sjöström försvarar spelreklam: "Kul"
Sarah Sjöström är affischnamn för ett av flera privata spelbolag verksamma i Sverige. Under pågående fotbolls-VM i Ryssland syns OS- och VM-guldmedaljören flitigt i tv-reklam, internetannonser och på stan.
””
Kalla nobbar
Skidstjärnan Charlotte Kalla har nobbat erbjudanden i miljonklassen när hon fått frågan om att vara reklampelare för spelbolag. Samtidigt har fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic valt att bli delägare i ett.
””
Ungefär en halv miljon människor i Sverige, varav de flesta män, beräknas ha någon form av spelproblem, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten. Sjöström ser däremot inget större moraliskt bekymmer i sin marknadsföring av ett bolag som tjänar pengar på människors missbruk. Från årsskiftet omregleras spelmarknaden med en ny licenslag.
””
””
Storvinst i fjol
Förra året var 24-åringens mest framgångrika hittills i karriären med tre VM-guld i Budapest, sex världsrekord och seger i den totala världscupen. Enligt Expressen så gjorde Sjöströms aktiebolag en vinst med 8,5 miljoner kronor.
””
TT: Hur stor är den ekonomiska drivkraften?
””
TT