Rattar ny bil mot första F1-poängen
Här är Viasat Motors studio på Ringvägen i Stockholm. Ericsson är hemma i Sverige några dagar för att stöka undan en mängd av de olika åtaganden som kändisskapet medför. Ett är att snacka motorer, rattar och förhoppningar med medierna.
Formel 1 är stort ute i världen.
Även i Sverige.
Hur stort det blir i år hänger på honom. Haussen från i fjol, när han som förste svensk efter Stefan "Lill-Lövis" Johansson, satte sig i en F1-kärra lade sig ganska snabbt i takt med att han inte var i närheten av att ta poäng.
Kraven ökar
Men det har hänt grejor sedan Caterham gick i konkurs i höstas och Ericsson värvades till Sauber i samma veva i november. Ett stall som varit med ett tag, med en vassare organisation, större ekonomiska muskler och viktigast av allt: en bil som Ericsson tror är tillräckligt konkurrenskraftig för att han ska lyckas ta sina första poäng i VM-serien.
Det är beskedet han tog med sig hem från förra veckans testkörningar i Barcelona. Ericsson är fullt medveten om att kraven är större på honom i år.
””
””
””
"Ska ta poäng"
Den första fingervisningen kommer i slutet av nästa vecka, under kvalet till årspremiären i Melbourne den 15 mars.
””
””
Kommer du före stallkompisen Felipe Nasr?
””
Är du en bättre förare?
””
Vem blir F1-kung i höst? Ericsson tror som de flesta att det blir en duell mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton.
””
Och vad är du?
””
TT