Annons
Nyheter

Rattar ny bil mot första F1-poängen

En bil som var för långsam, ett stall som saknade resurserna. Marcus Ericssons debutsäsong i F1-cirkusen var mest ett enda långt möte med motgångar. - Hade jag inte kämpat som jag gjorde hade jag nog inte suttit här i dag, säger han. Här är Viasat Motors studio på Ringvägen i Stockholm.(TT)
Publicerad 4 mars 2015
En bil som var för långsam, ett stall som saknade resurserna. Marcus Ericssons debutsäsong i F1-cirkusen var mest ett enda långt möte med motgångar. - Hade jag inte kämpat som jag gjorde hade jag nog inte suttit här i dag, säger han. Här är Viasat Motor
En bil som var för långsam, ett stall som saknade resurserna. Marcus Ericssons debutsäsong i F1-cirkusen var mest ett enda långt möte med motgångar. - Hade jag inte kämpat som jag gjorde hade jag nog inte suttit här i dag, säger han. Här är Viasat Motor

Här är Viasat Motors studio på Ringvägen i Stockholm. Ericsson är hemma i Sverige några dagar för att stöka undan en mängd av de olika åtaganden som kändisskapet medför. Ett är att snacka motorer, rattar och förhoppningar med medierna.

Formel 1 är stort ute i världen.

Annons

Även i Sverige.

Hur stort det blir i år hänger på honom. Haussen från i fjol, när han som förste svensk efter Stefan "Lill-Lövis" Johansson, satte sig i en F1-kärra lade sig ganska snabbt i takt med att han inte var i närheten av att ta poäng.

Kraven ökar

Men det har hänt grejor sedan Caterham gick i konkurs i höstas och Ericsson värvades till Sauber i samma veva i november. Ett stall som varit med ett tag, med en vassare organisation, större ekonomiska muskler och viktigast av allt: en bil som Ericsson tror är tillräckligt konkurrenskraftig för att han ska lyckas ta sina första poäng i VM-serien.

Det är beskedet han tog med sig hem från förra veckans testkörningar i Barcelona. Ericsson är fullt medveten om att kraven är större på honom i år.

””
””
””

"Ska ta poäng"

Den första fingervisningen kommer i slutet av nästa vecka, under kvalet till årspremiären i Melbourne den 15 mars.

””
””

Kommer du före stallkompisen Felipe Nasr?

””

Är du en bättre förare?

””

Vem blir F1-kung i höst? Ericsson tror som de flesta att det blir en duell mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton.

””
Annons

Och vad är du?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons