Lättare Ericsson kör för sin F1-framtid
Marcus Ericsson har inte tagit en enda poäng i formel 1-VM de två senaste säsongerna. I år får det inte upprepas.
””
Extrem materialsport
I materialsporternas materialsport har han också haft smått tröstlösa förutsättningar. Det spelar liksom ingen roll hur skicklig bilförare man är om fordonet inte håller måttet. Och Sauber-bilen har inte varit något vidare.
””
Förra året kunde Sauber-stallet redan efter försäsongstesterna i Barcelona konstatera att man var hopplöst långsammast. I de motsvarande testerna för ett par veckor sedan var känslan en helt annan.
Mycket har att göra med den nya titelsponsorn Alfa Romeo som har fört Sauber närmare Ferrari. Det har bland annat lett till att Ferrari levererar ny motor och ny växellåda till Sauber-bilarna.
””
Även Ericssons stallkamrat är ny då Pascal Wehrlein har bytts ut mot Charles Leclerc från Monaco. 20-åringen ses som en av de största talangerna i formel 1 vid sidan av jämnårige nederländaren Max Verstappen, Red Bull.
””
Viktregler diskuteras
27-åringen från Kumla har en annan sak som talar mot honom: storleken. 1,80 meter låter kanske inte så långt, men som formel 1-förare är varje centimeter, varje kilo, till ens nackdel.
Men Marcus Ericsson har i alla fall gjort vad han kan för att jämna ut oddsen gentemot sina lättare konkurrenter.
””
Det finns också diskussioner om att införa viktregler i formel 1-mästerskapet, säger Ericsson. Något som han själv har tryckt på länge.
””
TT