TT-Sport

Expert: Spelbolagen blir mer rumsrena

TT-Sport Artikeln publicerades

Den nya spellagen kan leda till en mer positiv syn på spelreklam. - När spelmonopolet faller kommer en rad spelbolag bli mer rumsrena och allt färre kommer att vara kritiska till dem, tror varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner.(TT)

Vid årsskiftet träder de nya lagarna i kraft som tillåter utländska spelbolag att etablera sig i Sverige, där Svenska Spel haft monopol. Då tror Olovzon Turner att de utländska spelbolagen, som hittills verkat i Sverige genom att kringgå lagarna, kommer att anpassa sig och bli mer likt Svenska Spel.

– Man kommer att prata mer om spelansvar och de kommer att bli mer samhällsmedvetna i stället för att allt ska handla om att spela och vinna, säger han.

I takt med att spelbolagen blir mer rumsrena kommer allt färre vara kritiska till spelbolagen, tror han.

– Historiskt har idrottare säkert haft en vinning av att hålla sig borta från spelreklam. Men det blir allt färre som är negativa. Jag skulle inte bli förvånad om några, eller kanske samtliga, idrottare som ställt sig utanför spelreklam kommer att få se dem i spelsammanhang.

Kan gynna fler

Olovzon Turner tror på en huggsexa om svenska idrottare bland spelbolagen, vilket skulle kunna gynna fler.

– Jag tror att fler individer och historiskt "svagare" idrotter och klubbar kommer att bli attraktivare. Förhoppningsvis kommer man även att satsa mer på damidrotten och att det kommer att spridas ut på individnivå, säger han.

"Varumärkeseffekt"

Varumärkesexperten vill dock även vända på sitt resonemang kring idrottares spelreklam.

– Över tid kommer allt fler idrottare att sponsras av spelmarknaden och allt färre idrottare att göra ställningstagande mot spelreklam. Då skulle det, rent teoretiskt, ha en varumärkeseffekt att ställa sig utanför på grund av sina principer, menar han.

– Trots allt handlar allt om trovärdighet. Då kan ett bra samarbete mellan ett spelbolag och en individ skapa trovärdighet åt individen, medan ett dåligt samarbete kan skada den individen.