Annons
Nyheter

"Bidrar till att höja Zlatans varumärke"

Zlatan Ibrahimovic träder in på amerikansk mark. Inte bara fotbollsmässigt, utan kanske framförallt marknadsmässigt. - Det kan bidra till att höja hans personliga varumärke, säger Anna Broback, ekonomie doktor vid Stockholms universitet.(TT)
Publicerad 23 mars 2018

Zlatan Ibrahimovic har varit en del av världsfotbollen i drygt 15 år. Malmösonens makalösa mål i den svenska landslagsdressen och Europas toppklubbar, har tillsammans med anfallarens frispråkighet och stjärnstatus gjort "Ibra" till en av världens mest kända idrottsmän.

Efter Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike och England bär nu flyttlasset till USA och Los Angeles Galaxy.

Annons

En övergång som är minst lika varumärkesmässig som fotbollsmässig för den 36-årige affärsmannen Ibrahimovic, med flera uppdrag vid sidan av fotbollsplanen.

””

Sedan den allvarliga knäskadan för elva månader sedan har Ibrahimovic bara startat två matcher för Manchester United, klubben han lämnar i och med övergången till den amerikanska proffsligan MLS.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons