Utmaningen: Pojkars läsning
Att läsa böcker och att vilja prestera bra i skolan, det är inget en ung skolgrabb skryter med. Niondeklassaren Marcus Demir kände länge trycket från sina killkompisar. Att läsa sågs inte som coolt.
””
De nyligen presenterade Pisamätningarna visar på stora skillnader mellan pojkar och flickor när det gäller läsförståelse.
””
Tillsammans med Josefine Pernodd, Sofia af Ekenstam och Morris Simons går han i nionde klass i Spånga grundskola i norra Stockholm. Pisa-undersökningen ligger en bit ifrån de fyra elevernas vardag, men skolarbetet, proven och betygen finns ständigt närvarande.
””
Svag punkt
Resultatet av den senaste Pisa-undersökningen presenterades i tisdags. Efter en lång nedåtgående trend har svenska 15-åringars kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse förbättrats. Men läsförståelse är fortfarande en svag punkt. Landets niondeklassare ligger långt efter jämnåriga i de länder som presterar bäst.
Regeringen har aviserat en läsa- skriva- räknagaranti som ska ge behövande elever rätt till insatser redan på lågstadiet. Det kommer att få betydande effekt, enligt Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet och regeringens utredare av garantin.
””
Förändrad undervisning
Men under senare år har det också skett förändringar i undervisningen, enligt läsforskaren Barbro Westlund.
””
Detta kräver lärarens vägledning.
””
Fortsatt stor skillnad
Den senaste Pisarapporten visar också på en fortsatt stor skillnad mellan hur väl flickor och pojkar klarar att ta till sig innehållet i en text.
””
Att flickor läser bättre än pojkar kan till viss del bottna i att skolan, medvetet eller omedvetet, har lägre förväntningar på killarna, enligt Barbro Westlund.
””
TT